« Terug

Als de wereld om je heen heel snel verandert, zal je zelf ook moeten veranderen.

jasmin-sessler-egqR_zUd4NI-unsplash.jpg26 mrt

Ondernemen in een periode dat de hele wereld op zijn kop staat, vraagt heel wat van jou als franchise ondernemer. Dingen die gewoon zijn worden bijzonder en je dient vooral goed na te denken hoe je binnen jouw branche kansen ziet en kunt benutten. Niet altijd even gemakkelijk, we weten immers niet hoe lang de crisis duurt, welke maatregelen nodig zijn om mens en economie te beschermen en hoe andere landen ermee omgaan. Wat zijn je mogelijkheden als franchisegever en wat kun je zelf doen als franchisenemer. Immers niemand is debet aan deze crisis.

Dingen die gewoon zijn worden bijzonder en je dient vooral goed na te denken hoe je binnen jouw branche kansen ziet en kunt benutten.

Zie kansen

Het is bijzonder hoe in korte tijd bedrijven alternatieven hebben opgezet om hun bedrijf door te laten gaan. Franchise ketens die tot voor kort niets van thuisbezorging wilden weten, krijgen inspiratie en gaan creatief om met het aanbod voor thuis. Supermarkten, drogisterijen hebben heel snel geschakeld door schermen te plaatsen om hun medewerkers te beschermen en ook bij andere bedrijven zien we dat het winkelgedrag van de consument geregistreerd wordt door duidelijke afspraken over afstand, looproute en betalingshandelingen. Daarnaast zien we dat de detailhandel de handen ineen slaat en met elkaar kijkt hoe producten bij de consumenten terecht kunnen komen. Samen kun je immers meer.

john-cameron-4VKkk1Qe-rc-unsplash.jpg

Niet alle branches kunnen dit soort maatregelen treffen, daar waar fysiek contact onontbeerlijk is denk aan de fysiotherapeut, de sportinstructeur zien we ook initiatieven die zich vooral via social media en YouTube afspelen. Goed om dan ook na te denken hoe je door dit soort initiatieven wel geld kunt blijven verdienen, een goede dienst kunt verlenen en zo de schade voor je bedrijf kunt beperken. Maar wat als jouw dienst echt niet digitaal geleverd kan worden? Het enige wat je dan kan doen is contact blijven onderhouden met je doelgroep, tips geven en snel schakelen als er weer mogelijkheden zijn. Mooie initiatieven van kappers en schoonheidsspecialisten die voor hun klanten boodschappen gaan halen of andere sociale acties opzetten. Weet dan dat je het druk krijgt en je dan met je medewerkers even alle zeilen bij moet zetten.

Ben je franchisegever of franchisenemer? Ga nadenken over jullie formule, maak onze enquête, kijk waar kansen liggen.

Benut je tijd

Heel raar natuurlijk zo’n gedwongen thuisactie, je zult merken dat alles ‘ morgen’ kan en dat zorgt ervoor dat je dingen gaat uitstellen die je normaliter gelijk zou oppakken. Probeer dat te voorkomen en kijk welke taken je thuis kunt voorbereiden, aanpakken en kunt uitvoeren. Altijd opgezien tegen de planning van gesprekken met medewerkers? Via Facetime of Skype of andere media kun je nu de functioneringsgesprekken voeren. Kijk hoe je jouw medewerkers kunt laten bijscholen als ze niet mogen werken en ze blijft betrekken bij je bedrijf. Er zijn digitaal best veel mogelijkheden om aan te pakken. Ben je franchisegever of franchisenemer? Ga nadenken over jullie formule, maak onze enquête, kijk waar kansen liggen. En na afloop support nodig? Maak een Facetime afspraak om eens vrijblijvend met elkaar te sparren over de mogelijkheden die er zijn tijdens en na deze crisis.

Heel veel sterkte de komende weken en laten we er met elkaar het beste van maken.

Ga naar de enquête 

« Terug

Scroll naar boven