« Terug

Weet je als franchisegever hoe jouw franchisenemers echt over jou denken?

pexels-fauxels-3184405.jpg03 jun

Je formule staat als een huis. De formule is enkele jaren geleden opgericht en de groei die is ingezet voldoet aan de verwachting. De franchisenemers van het eerste uur hebben hun contract verlengd en er zijn nog steeds potentiële kandidaten die interesse hebben in de formule. Dat klinkt als goed nieuws! Wij zoomen graag wat verder in, want een formule is zo sterk als haar ‘zwakste’ schakel. Denken dat je franchisenemers tevreden zijn over de formule betekent niet altijd dat ze dit ook daadwerkelijk zijn. Wil je een formule versterken? Dan raden we je aan om eens in de drie jaar een serieus onderzoek te doen naar de tevredenheid bij je franchisenemers. Voldoet de formule nog wel aan hun verwachting? Je hebt te maken met franchiseondernemers, het is goed om te weten hoe ze over de formule denken. Peil ook welke ideeën ze hebben om de formule verder te versterken. Niet alleen wil je weten wat ze vinden van de formule op zich, maar vooral of de franchisenemer tevreden is over de begeleiding en de dienstverlening vanuit de franchiseorganisatie.

Een serieus onderzoek

Wellicht denk je nu: “dat kunnen we zelf wel intern regelen”. Dat is mogelijk. Het is dan wel de vraag of je werkelijk objectieve uitkomsten krijgt. Wij zijn er voorstander van om een onafhankelijk onderzoek uit te laten voeren door een andere partij. De vragen zijn net even anders, er wordt minder ‘gestuurd’ en de antwoorden zijn eerlijker omdat de franchisenemer zich gehoord voelt. Een dergelijk onderzoek levert dan ook meer op. De franchisegever stelt zich kwetsbaar op, de franchisenemer heeft het gevoel dat zijn/haar mening telt. Beide partijen hebben baat bij de uitkomst omdat deze leidt tot versterking en verbetering van de formule en de ondersteuning vanuit de franchiseorganisatie. Het moment dat we weer even de ‘neuzen’ dezelfde kant opzetten. Vanuit de diverse meningen, zowel opbouwend als kritisch, kan de formule zich verder ontwikkelen. Weten wat er echt speelt zorgt voor betrokkenheid. Een dergelijk onderzoek zorgt ook voor verbondenheid. Welk onderzoek past bij jouw formule? Dat hangt af van hoeveel franchisenemers je hebt en voor welke vorm je kiest. Je kunt kiezen voor een enquête, interviews, evaluatiesessies of een combinatie. De investering is het dubbel en dwars waard. Je kunt als franchisegever de franchisenemer beter begrijpen en vice versa. Het doel is gelijk: beide partijen willen een sterke formule die succesvol is en waarbij beide partijen werken vanuit een goed evenwichtig verdienmodel.

Hoe beter je jouw formule uitwerkt op papier, hoe sterker de formule staat.

Update van je handboek (kern van je formule) en je ondernemersplan

In een snel veranderende markt wil je vooraan (blijven) staan om de concurrentie een stap voor te zijn. Dat betekent ook dat het noodzakelijk is het handboek te updaten. Meestal zien we dat een handboek vluchtig geschreven wordt en vaak in de (digitale) kast belandt. Niet verstandig, want hoe beter je jouw formule uitwerkt op papier (werkprocessen e.a. zaken), hoe sterker de formule staat. Als je handboek verouderd is, krijg je vroeg of laat slijtage in je formule. Een jaarlijkse aanvulling en wellicht een keer het handboek weer helemaal onder de loep nemen of deze nog voldoet, is geen luxe. Een handboek is niets stoffigs, het is het hart van je formule, jullie gedachtegoed. Die basis zorgt ervoor dat iedere franchisenemer, en eventueel zijn of haar medewerker, weet wat de formule inhoudt en weet wat zijn of haar verantwoordelijkheden zijn. Als een handboek niet up-to-date is zal je zien dat een formule ook niet goed wordt uitgevoerd en rendement laat liggen.

Maak er af en toe een feestje van

Een franchiseorganisatie is niet alleen een formule waar je voor betaalt, franchisenemers willen samenwerken en ook zeker horen hoe collega franchisenemers het doen en wat ze hiervan kunnen leren om hun vestiging te versterken. Goed dus om te zorgen dat de formule aanvoelt als ‘familie’, een organisatie die voor je klaar staat, je ondersteunt en waar nodig je aanzet tot verbeteringen. Dat gevoel krijg je vooral door het geven van aandacht, individueel maar vooral ook met elkaar. Kijk dus welke activiteit jouw franchisenemers in beweging krijgt en bouw met elkaar aan die onderlinge band. Franchisegever en franchisenemer hebben elkaar nodig om succesvol te zijn dus maak zoveel mogelijk gebruik van elkaars kwaliteiten.


Heb je vragen of advies nodig over welke vorm van onderzoek voor jouw formule het best past en op welke wijze je de formule kan versterken? Geef ons een belletje of maak een afspraak!
Neem contact op ▸

« Terug

Scroll naar boven