« Terug

Maak je formule goed zichtbaar!

FSG_APR2022_blog.png04 apr

Na alle hobbels van de afgelopen jaren zijn we in Nederland goed van start gegaan om de ‘schade’ te herstellen. Dit betekent voor veel formules dat er meer kan en dat de formule en alle medewerkers weer kunnen groeien. Daarvoor heb je franchisenemers die zich willen aansluiten! Het is belangrijk dat de franchisenemers die bij je zijn aangesloten de formule op de juiste manier toepassen, blij zijn met de formule, zich ondersteund voelen en renderen. Een goed contact met de formulemanager /formulecoach is daarbij onontbeerlijk. Maar hoe zorg je ervoor dat de begeleiding die je geeft up-to-date is, deze niet in strijd is met de wet Franchise en dat een franchisenemer uitkijkt naar jouw bezoek omdat hij/zij daar sterker van wordt? 

Zichtbaarheid, laat zien dat je er voor de franchisenemer bent!

Zorg ervoor dat je goed zichtbaar bent. Daarmee bedoelen we dat je als formulemanager de formule goed presenteert, deze professioneel uitdraagt en bijdraagt aan de groei van alle vestigingen. Zichtbaarheid betekent vooral dat je jouw rol als formulemanager goed inneemt, jij bent er namens de franchiseorganisatie en voor de franchisenemer. Juist die dubbelrol maakt jouw functie leuk en soms ook lastig. Het betekent soms ingrijpen als de franchisenemer zich niet houdt aan de afspraken en/of de formulekenmerken. Dit is zeker belangrijk vanuit de wetgeving en natuurlijk in het belang van de formule. Daarnaast betekent het ook dat de formulemanager de franchisenemer bijstaat, hulp biedt en ondersteunt. Dit vanuit de zorgplicht die geboden dient te worden.

Speciaal voor al die coaches en managers die franchisenemers mogen ondersteunen verzorgen wij in september en oktober de tweedaagse workshop formulemanagement. Gewoon omdat we gemerkt hebben dat het leuk is om elkaar te ontmoeten, informatie met elkaar te delen en te groeien in deze functie. Franchise is echt een bijzondere tak van sport. Je werkt met zelfstandige ondernemers, je hebt te maken met een formule waar kaders zijn vastgesteld welke zijn vastgelegd in het franchisecontract en last but not least heb je te maken met de wet Franchise.

Het gaat erom dat je voor jezelf en voor de franchisenemer zorgt voor een gezonde balans.

Balans in je optreden

Wij spreken van balanced strategy. Het gaat erom dat je voor jezelf en voor de franchisenemer zorgt voor een gezonde balans. De franchisenemer betaalt voor de faciliteiten die hij/zij afneemt en verlangt daar wat voor terug.  Maar hoever moet je gaan om iemand tevreden te stellen? Waar liggen voor jou (en/of de organisatie) de grenzen en hoe zit dat met de zorgplicht die je vanuit de wet krijgt opgelegd? Kortom, genoeg vragen om te beantwoorden.

Het verschil tussen leiding geven en coachen

In sommige formules komen we het helaas nog tegen, de formulemanager gedraagt zich meer als ‘werkgever’ c.q. leidinggevende. Begrijpelijk is dat wel, maar de eerste les in franchise is dat je nooit op de stoel mag gaan zitten van de franchisenemer. Hij/zij is zelfstandig ondernemer en dient persoonlijk de vestiging zelfstandig aan te sturen, een franchisevestiging is zeker geen filiaal! Dat heeft gevolgen voor de begeleiding en ondersteuning die jij biedt. Want hoe pak je het aan als een franchisenemer zich niet houdt aan de formule? Wat zijn je mogelijkheden en welke stappen mag je niet vergeten te zetten?

Het aansturen van franchisenemers vraagt nogal wat van de formulemanager of formulecoach. Alle ondernemers zijn anders, hebben hun eigen verwachtingen en behoeftes. Dit heeft te maken met de fase waarin zij zich bevinden. Een startende franchisenemer heeft een andere begeleiding nodig dan de multifranchiser die al jaren bij de formule zit. Ook hiervoor geldt, wat kun je wel en wat mag je niet? En als je afwijkt van bepaalde zaken is het belangrijk dat je dit vastlegt.

Spil van de organisatie

Als formulemanager ben je de spil van de organisatie, je hoort en ziet van alles. Als geen ander ben je de intermediair tussen de formule en de franchisenemer. Beloof geen gouden bergen! Je kunt gauw in de verleiding komen om het iemand naar de zin te maken door een belofte te doen die je niet kunt waarmaken. Het is wel jouw taak om complimenten, verbeterpunten, missers en ideeën over te brengen. Zo kunnen de franchisenemers en de formule zich verder ontwikkelen. Meer weten over onze workshop voor formulemanagement? Download de brochure, schrijf je in of neem met ons contact op voor meer informatie. We helpen je graag verder.

« Terug

Scroll naar boven