« Terug

‘Wel verwacht, maar niet durven dromen’

Untitled design-2.png03 okt

Laura en Monique startten in 2018 een sociale onderneming: The Swapshop, een plek waar je je kleding persoonlijk kunt inleveren én kunt aanschaffen in één bezoek. Hun missie: het verlengen van de levensduur van kleding en van swappen de norm maken. Vanaf het begin af aan wisten de twee: dit gaan we samen met anderen doen. Alleen het ‘hoe’ was nog niet uitgedacht. Nu wel, en hoe!

Awearness Kollektif. Dat is de naam van de stichting van waaruit Laura en Monique hun initiatief startten. “Het vat onze missie in twee woorden samen”, verklaart Monique. “We wilden bewustwording creëren en geloven heel erg in de kracht van elkaar versterken.” Dat samenwerken ook wel nodig zou zijn, bleek al snel. “We begonnen met evenementen en die werden steeds groter, soms met rijen wachtende mensen”, vertelt Laura. “Een jaar later openden we een pop-up in Rotterdam centrum en weer een jaar later een winkel in centrum Amsterdam.”

Uitbreiden, maar hoe? 

De twee onderneemsters beseften dat ze iets moesten bedenken om verdere uitbreiding mogelijk te maken. Monique: “We hadden altijd al de ambitie om een zo groot mogelijke impact te maken. Dat kan alleen met meerdere winkels door heel het land. Maar hoe we dat moesten aanvliegen, dat wisten we nog niet.”

“Hun ervaring en kennis van zaken, maar ook het feit dat ze graag kleine unieke formules helpen groeien, sprak ons erg aan.”

Franchise!

Het idee van een franchiseorganisatie kwam op. “We zochten online naar iemand die ons bij de opzet van zo’n organisatie kon helpen”, vertelt Laura. “Toen kwam de Franchise Support Groep voorbij. Na een eerste telefoongesprek hadden we direct een heel fijn gevoel bij Arie en Peta. Hun ervaring en kennis van zaken, maar ook het feit dat ze graag kleine unieke formules helpen groeien, sprak ons erg aan.”

Kletsen

Monique weet nog hoe het begon met gewoon wat kletsen. “Ze wilden ons eerst goed leren kennen, wie we zijn en wat we belangrijk vinden. We hadden het over ons bedrijf, onze dromen en doelen. En ineens rolde daar korte tijd later een heel bruikbaar handboek uit, zo leuk! Van daaruit hebben we onze franchiseformule verder uitgewerkt.”

Untitled design

Ideale franchisenemer

Onderdeel van deze formule is bedenken wie je ideale franchisenemer zou zijn. Monique: “We vinden het belangrijk dat onze franchisenemers open minded en flexibel zijn en organisatievermogen hebben. Daarnaast hopen we dat ze warm, empathisch en betrokken zijn en net als ons impact willen maken. Jong of oud, ervaring in de kledingbranche of niet, dat doet er minder toe.”

Van droom naar concept

FSG begeleidde Laura en Monique door alle beslissingen en documenten. “Zonder die hulp hadden we het nooit gekund”, zegt Laura stellig. En Monique: “Vanuit een droom hebben we een concept neergezet. We hadden wel verwacht dat we zoiets groots konden realiseren, maar niet durven dromen. Dat het er nu staat, is fantastisch!”

Lancering

Een paar weken geleden lanceerden de onderneemsters hun franchiseorganisatie. De reacties stroomden direct binnen. Laura: “Iedereen was blij voor ons en we kregen ook meteen al aanmeldingen, zelfs vanuit het buitenland, Frankrijk, Italië, Hongarije, Oostenrijk...” “We krijgen hier zóveel energie van”, gaat Monique verder. “Onze wens is om zoveel mogelijk impact te maken en mensen te inspireren om te swappen. De eerste zaadjes zijn nu dus geplant.”

Veilig gevoel

Laura en Monique hopen dit jaar met 4 à 5 franchisenemers in zee te gaan en met hen het concept verder uit te bouwen. Monique: “Het is een spannend proces, maar het voelt veilig met FSG als onze back-up. Arie en Peta voelen een beetje als onze ‘business-papa en -mama’ waar we altijd bij terechtkunnen. Stel we komen in een lastige situatie of maken een foutje, dan is er altijd iemand die we kunnen bellen voor advies. Dat voelt heel fijn.”

Untitled design-3

Franchisen met The Swapshop

The Swapshop is op zoek naar mensen die blij worden van de missie van The Swapshop, energie krijgen van persoonlijk contact met swappers en een gevoel voor stijl hebben. Ben je al enthousiast? Lees dan meer informatie over de franchiseformule op www.the-swapshop.com, in de franchise brochure en stuur ze een berichtje!

Bekijk hier alle franchise voorbeeld verhalen ▸

« Terug

Scroll naar boven