« Terug

Multifranchise, de (nieuwe) uitdaging voor jouw franchise organisatie?

Untitled design (9).png10 nov

Je hoort het steeds vaker rondzingen in franchiseland: multifranchise. Franchisenemers die meerdere vestigingen (willen) exploiteren binnen dezelfde formule. Is dit nu een goede trend of moeten we ons zorgen maken over deze ontwikkeling? De meningen zijn verdeeld, waar de ene formule baat heeft bij franchisenemers die 1 vestiging exploiteren, kan het voor een andere formule de uitkomst zijn om vanuit deze kern door te groeien. Immers de nieuwe franchisevestigingen worden uitgebaat door franchisenemers die zich al bewezen hebben. Er kleven voor- en nadelen aan.

De kansen en de voordelen

Een succesvolle franchisenemer die heeft laten zien dat hij/zij in staat is de formule 100% uit te dragen zou in staat moeten zijn ook een tweede (of meerdere) vestiging(en) aan te sturen. Maar dat gaat niet vanzelf! Het aansturen van meerdere vestigingen vraagt echt om een andere managementstijl. Wij, als FSG, zijn van mening dat je deze groep multifranchisers goed moet voorbereiden op dit nieuwe leiderschap. Voor diverse klanten hebben we dan ook een interne workshop ontwikkeld die deze ondernemers voorbereidt en begeleidt. Het aansturen van meerdere vestigingen staat daarbij centraal. Dit betekent vooral kijken naar de eigen leiderschapsstijl en het gedrag van de ondernemer, is deze persoon in staat om meerdere vestigingen en dus ook meerdere teams op afstand aan te sturen?

Het aansturen van meerdere vestigingen vraagt om een andere managementstijl. FSG heeft hiervoor diverse trainingsprogramma’s opgesteld.

Natuurlijk is het van belang om te kijken of de ondernemer en de bestaande vestiging toe zijn aan deze nieuwe uitdaging. Dit betekent ook vooraf investeren in het team, zijn er medewerkers die de leiding willen pakken in de nieuwe en bestaande vestiging? Ook hiervoor geldt, bereid je voor en leid je vestigingsmanager op. FSG heeft diverse trainingsprogramma’s opgesteld voor deze groep medewerkers om hen hierin op te leiden en te coachen. Als de basis goed is kun je een vestiging in goede handen achterlaten. Dit is hard nodig, je wil immers niet dat de succesvolle vestiging terugloopt in omzet en/of kwaliteit omdat alle aandacht uitgaat naar de nieuwe vestiging. Als je de multi franchisenemer deze mogelijkheden biedt om zich verder te ontplooien dan zorg je voor meer toekomstperspectief. Er zijn ondernemers die uitgedaagd willen worden! Voor hen is het aansturen van meerdere vestigingen de ultieme kans om te groeien. Goed voor de ondernemer en voor de formule zolang de formule geborgd is. Je behoudt zo de franchisenemer die ‘meer’ wil en bindt hem of haar aan de organisatie. Samen zet je zo de groei van de formule door. Samen creëer je een groeiende meerwaarde voor elkaar en benut je nog meer de wederzijdse voordelen van de samenwerking.

Valkuilen

Valkuilen zijn er zeker! Willen is niet genoeg. De multifranchiser dient te beschikken over die vaardigheden die nodig zijn om meerdere vestigingen aan te sturen, gooi je hem/haar in het diepe en laat je hem/haar het zelf uitvinden dan sta je al met 1-0 achter. De multifranchiser dient dus echt competent te zijn. Hij/zij wordt meer manager waarbij aspecten als delegeren, leidinggeven en het kunnen sturen op cijfers, een steeds belangrijkere rol  spelen.  Start niet te vroeg met iemand die enthousiast is maar nog niet de benodigde know how bezit.

Bepaal van tevoren hoeveel vestigingen een multifranchiser mag exploiteren. Als de franchisenemer te veel vestigingen heeft dan bestaat de kans dat je een ‘franchise’ binnen franchise creëert. De verhoudingen kunnen dan scheef gaan lopen waardoor franchisenemers met meerdere vestigingen meer invloed hebben op het beleid dan een collega franchisenemer met één vestiging.

Untitled design (7)

Businessplan

Houd er rekening mee dat er altijd een verschuiving optreedt in de omzet, zeker in het begin. Dit kun je enigszins voorkomen maar is niet 100% te voorspellen. Laat de toekomstige multi franchisenemer altijd een businessplan maken zodat hij/zij zich bewust is van de te nemen risico’s en kansen. Het is aan te raden dat de vestigingen zich bij elkaar in de buurt bevinden, dit kan handig zijn als er sprake is van personeelsuitwisseling. Voorkom dat de ene vestiging de ander ‘opeet’.

Multifranchisers vragen ook om een andere begeleiding vanuit de formule. Als organisatie dien je hier mede ook vanuit je zorgplicht, op in te spelen. Dit door bijvoorbeeld het opleidingsprogramma aan te passen en bijvoorbeeld de inhoud van de begeleidingsgesprekken. En vooral blijf trouw aan de formule en zorg er samen voor dat deze terugkomt in alle vestigingen en check dit regelmatig.

Wil je meer weten over de mogelijkheid om voor jouw franchiseorganisatie een goede start of doorstart te kunnen maken met multi franchise, neem dan vrijblijvend contact met ons op. We kunnen je adviseren en wellicht samen met jullie een  eigen multi franchiseopleiding voor vestigingsmanagers en/of multifranchisers opzetten.

Neem contact op

« Terug

Scroll naar boven