header nieuws

Broadrunners vliegt uit de startblokken

20-03-2025

Broadrunners

Je eigen zaak beginnen met vanaf dag 1 het doel om zo snel mogelijk franchisegever te worden. Zo zie je het niet vaak. Maar dit is wel precies wat Rody en Nathalie voor ogen hebben met hun bedrijf Broadrunners.

Na acht jaar ervaring als franchisenemer van een grote pizzaketen, wilden Rody en Nathalie de rollen omdraaien en een eigen franchiseorganisatie starten. “Achteraf gezien denk je: wat dachten we op dat moment?!”, blikt Nathalie terug. “Het had ook zomaar te hoog gegrepen kunnen zijn. Maar we gingen gewoon naar de KvK en schreven ons in.”

Lunchconcept

Ze vonden een gat in de markt en sprongen erin. “De avondmarkt aan maaltijdbezorging is verzadigd, maar er was nog geen franchiseketen met een lunchconcept”, legt Rody uit. Dus startten ze in 2022 hun eerste deli met bezorgservice. Dit bleek erg succesvol en er kwamen al gauw aanvragen binnen van ondernemers die zich wilde aansluiten. Zaak om direct op zoek te gaan naar een partij die hen kon helpen om er een franchiseorganisatie van te maken.

“We zijn met een aantal partijen in gesprek gegaan en bij Arie en Peta hadden we het beste gevoel. Dat werd bevestigd op de website.”

Ja, dit is ‘m

“We hebben letterlijk gegoogled wie ons kon helpen”, gaat Rody verder. “We zijn met een aantal partijen in gesprek gegaan en bij Arie en Peta van de Franchise Support Groep hadden we het beste gevoel. Dat werd bevestigd op de website. Ik weet niet wat het precies was, maar iets in hun verhaal gaf me een sterk gevoel van: ja, dit is ‘m, dit is wat we zoeken.”

Net vier maanden bezig

Na het eerste gesprek duurde het nog even voordat ze de volgende stap konden zetten. Rody: “We waren net vier maanden bezig, dus wilden eerst even zelf goed draaien voordat we verder zouden gaan. Maar na acht, negen maanden draaiden we op volle toeren, dus toen hebben we Arie en Peta opnieuw gebeld en gezegd: we zien het zitten en willen verder!”

Even geduld

“In die tijd hadden zich ook al twee franchisenemers gemeld”, vertelt Nathalie. “De ene was een leidinggevende van ons filiaal in Spijkenisse en de andere was een klant die in Schiedam wel een Broadrunners wilde openen. We hebben hen gevraagd om nog even driekwart jaar geduld te hebben, zodat wij onze franchiseorganisatie goed op poten konden zetten.”

Het geeft rust

Dat was een hele klus. “Oei, dacht ik”, zegt Nathalie. En Rody: “Het was veel werk. Maar wel waardevol omdat deze periode ons vooral veel inzicht gaf in ons bedrijf. Als je al tien jaar een bedrijf hebt, heb je al veel meer in kaart gebracht. We moesten onze procedures, doelstellingen, visie en strategie samen met Arie en Peta uitwerken. Dat heeft ons bedrijf echt goed gedaan.” “En het geeft ook rust, wetende dat we nu alles op een rijtje hebben”, vult Nathalie aan. Er komt veel kijken als je een franchiseorganisatie wil starten, denk bijvoorbeeld ook aan eigendomsrechten en/of juridische aspecten.

Ruimte om te ondernemen

In het rijtje van Rody en Nathalie staat ook ‘ruimte voor eigen creativiteit’. “Dat misten we zelf als franchisenemer wel eens”, vertelt Rody. “We voerden een strak concept uit en voelden ons meer medewerker dan ondernemer. Daarom vinden we het belangrijk om onze franchisenemers de ruimte te geven om te ondernemen. Bijvoorbeeld door ze een eigen ‘broodje van de maand’ te laten ontwikkelen.”

Eerste drie al van start!

Terwijl Rody en Nathalie zelf nog bezig waren met de ontwikkeling van een marketingcampagne voor hun franchise, gingen de eerste drie franchisenemers al van start. Rody: “Die medewerker en klant dus, in Spijkenisse en Schiedam en vervolgens nog een andere klant die aangaf ook franchisenemer te willen worden. We waren toen net bezig met de opening van een vestiging in Hellevoetsluis, dus die heeft hij overgenomen.”

“We vinden het leuk om in de zaak te staan, maar merken wel dat we het werk van franchisegever nog leuker vinden.”

Passende rol

De vestiging in Hoogvliet wordt nog steeds door Rody en Nathalie zelf gerund. “Maar deze staat in de verkoop”, aldus Nathalie. “We vinden het leuk om in de zaak te staan, maar merken wel dat we het werk van franchisegever nog leuker vinden. Daar willen we meer tijd voor vrijmaken.” “Die rol past ons gewoon goed”, bevestigt Rody. “Juist ook doordat we die ervaring als franchisenemer hebben opgedaan. Wij willen een betrokken franchisegever zijn, het familiegevoel met elkaar creëren, ondernemers ondersteunen én ruimte geven.”

Nu al tijd voor nieuwe doelen

Hoe ziet de toekomst eruit? “Ons doel was vijf Broadrunners-vestigingen in vijf jaar tijd. Dus we hebben nog vier jaar de tijd voor één”, zegt Nathalie met een lach. “Dat moet lukken”, reageert Rody. “We gaan in ieder geval een marketingcampagne starten, onder meer in samenwerking met influencers. En we gaan volgend jaar naar de franchisebeurs. Dat hebben we met Arie en Peta al gepland.” Nathalie: “Misschien wordt het wel al eens tijd voor nieuwe doelen...” “Ja, binnen drie jaar vijf en binnen vijf jaar tien vestigingen?” We gaan het zien!

Enthousiast over het concept van Broadrunners? Lees dan hier de franchise mogelijkheden! 

Dit artikel delen: