De markt is aan het veranderen. Als franchisegever en organisatie is het zaak om goed en tijdig in te spelen op de komende veranderingen en de wijze van samenwerken. Het gaat om het creëren van draagvlak, franchisenemers meenemen in de processen en hen op tijd te voorzien van de juiste informatie om mee te denken en samen te zorgen voor innovatie en succes. Het is essentieel om je voor te bereiden op de toekomst. Je ziet aan recente voorbeelden om ons heen dat formules die hier te weinig aandacht aan hebben besteed niet meer levensvatbaar zijn en omvallen. Mis je de boot of schakel je op tijd?
Het is nu de tijd voor de ‘wendbare’ franchise organisatie. Een franchise organisatie die scherp in de gaten houdt wat de trends zijn in binnen- en buitenland. En.. wanneer deze trends levensvatbaar zijn, hoe deze gemakkelijk vertaald kunnen worden naar de eigen formule en vooral naar het verdienmodel voor de franchisenemers. Je ziet al dat binnen de supermarktbranche hier veel aandacht aan wordt besteed.
Ze moeten wel, want de concurrentie is stevig en als ze niet op tijd met iets nieuws komen kost het direct klanten. Er komen steeds meer initiatieven waarbij ook verschillende franchise formules elkaar opzoeken om samen te werken en zo ook gebruik maken van elkaars doelgroepen en expertise. Denk hierbij bijvoorbeeld aan pop-up stores en shop in shop concepten. Dat wat een paar jaar geleden nog onmogelijk was, blijkt nu te (gaan) werken.
Franchisenemers verwachten van hun franchise organisatie dat zij deze initiatieven nemen en de juiste keuzes maken voor de formule. Daarom zijn zij juist aangesloten bij een formule. Deze heeft immers het vermogen om te schakelen en kan trends vertalen naar de wens van de klant. Natuurlijk wel in overleg! Er zijn genoeg voorbeelden van franchise formules waarbij de directie bewust of onbewust ‘vergeten’ is de franchisenemers mee te nemen in het proces en waardoor onnodig veel misverstanden ontstaan.
Je ziet dat ook met betrekking tot de relatie (franchisegever en franchisenemer) het goed is om met regelmaat te checken of deze samenwerking nog wel voldoet aan de verwachtingen van beide partijen, de nieuwe wet- en regelgeving en andere zaken. Kortom is de formule nog future proof? Neem de proef op de som en kijk waar mogelijkheden liggen om jouw formule voor te bereiden op de toekomst. En weet dat het doorvoeren van veranderingen ook betekent dat ze moeten worden opgenomen in de handboeken, de franchisecontracten, de franchiseovereenkomsten, het fee- en verdienmodel, de communicatiestructuur, franchise training en opleiding etc. Wij, als Franchise Support Groep helpen je daar graag bij. Bekijk het stappenplan vanuit FSG!