Je bent je baan zat, dient je ontslag in en gunt jezelf eerst een leuk uitje voordat je op zoek gaat naar een nieuwe baan. Het is precies wat Anniek Winters acht jaar geleden deed. Haar leuke uitje mondde uit in een snel groeiende franchiseorganisatie.
“Nadat ik mijn baan als salesmanager had opgezegd, nam ik een hond, een labrador”, begint Anniek. “Die bleek alleen niet zo lief en makkelijk te zijn als je van een labrador verwacht. Ik keek toen al regelmatig naar Cesar Millan op tv en besloot naar Amerika te reizen om te leren wat hij deed. Eenmaal terug hoopte ik met deze ervaring als hobby ook wat kennissen te kunnen helpen met hun honden. Die hobby is dus een beetje uit de hand gelopen.”
De hobby werd een bedrijf en Anniek ontwikkelde een eigen trainingsmethode die zich niet op de hond, maar op het baasje richt. “Veel gedragsproblemen bij honden komen doordat mensen hun huisdier vermenselijken en de hondenpsychologie onvoldoende kennen. Ik leer de hond dus geen trucjes, ik leer de leider leiden. De hond volgt dan vanzelf.”
“Ik kon het niet meer alleen. Ik besloot te groeien, een eigen opvanglocatie met roedel te openen en personeel aan te nemen.”
Het succes was zo groot dat Anniek er op een gegeven moment haast aan ten onder ging. “Ik kon het niet meer alleen. Ik besloot te groeien, een eigen opvanglocatie met roedel te openen en personeel aan te nemen. Regelmatig kreeg ik ook verzoeken van ambitieuze cursisten die een locatie van mijn bedrijf in hun eigen regio wilden opzetten. Die verzoeken sloeg ik altijd af omdat ik zelf grip op de kwaliteit wilde behouden. Tot er op een gegeven moment een groep cursisten met het idee kwam om puppy- en andere hondencursussen volgens mijn methode te gaan geven. Dat deed ik nog niet, maar hierin zag ik wel de mogelijkheid om anderen goed op te leiden.”
Twaalf mensen stonden direct opgelijnd om deel uit te maken van Annieks franchiseorganisatie. Die moest ze alleen nog wel even opzetten. “Ik wilde het professioneel aanpakken, want ik wist dat dit iets groots zou worden, maar ik dacht: dat doe ik wel even. Niet dus. Op de site van FSG downloadde ik een gratis handboek, maar al snel kwam ik tot de conclusie dat ik hulp nodig had. FSG gaf aan dat ze alles voor me konden regelen. Het enige wat ik moest doen, is een paar gesprekken met hen voeren. Nou, dat lukte me nog wel.”
“Ze zijn altijd goed bereikbaar en nooit te beroerd om snel even iets voor me te regelen.”
FSG stelde een handboek, contracten en een brochure op voor Annieks franchiseorganisatie. “Zelf ging ik aan de slag met de training voor de franchisenemers en inmiddels heb ik er al twaalf opgeleid. Als nieuwe franchisegever vind ik het fijn om af en toe nog bij FSG om hulp te kunnen vragen. Ze zijn altijd goed bereikbaar en nooit te beroerd om snel even iets voor me te regelen. Zo hebben ze me laatst nog in contact gebracht met een Belgische advocaat omdat ik straks ook met een franchisenemer in België in zee ga. Echt lekker dat zij dit soort dingen voor me regelen.”