Groeien met je bedrijf kan op verschillende manieren, het is maar net wat bij jou als ondernemer past en in welke levensfase of branche je je bevindt. Was franchise van oudsher vooral het domein van fastfoodketens, tegenwoordig wordt het businessmodel steeds vaker toegepast in uiteenlopende branches – van dienstverlening, retail, horeca tot technologie en zorg. De kracht zit in het samen optrekken, slimmer en duurzamer ondernemen, inkopen, marketing bedrijven en een uniforme klantbeleving realiseren.
Voor ondernemers met een bewezen concept biedt franchise de mogelijkheid om gecontroleerd, duurzaam en efficiënt te groeien. Wellicht is het opzetten van een franchiseformule ook jouw volgende stap.
In onzekere tijden is juist deze vorm van samenwerken krachtig. De uitdagingen voor ondernemers liegen er niet om, inflatie, personeelstekorten, stijgende (huur) prijzen en grillige klanten. Franchiseondernemingen spelen daar slim op in omdat ‘samen meer is’.
Goede formules hebben hun structuur op orde en ondersteunen de franchisenemer actief. Dit zorgt voor veerkracht en slagkracht.
Franchise is geen éénrichtingsverkeer of het ‘exploiteren van filialen’. Het is een businessmodel waarbij de formule gekopieerd wordt. De franchisenemer is zelfstandig ondernemer en bouwt lokaal aan succes gebruikmakend van de faciliteiten van een grote organisatie.
Zolang het mogelijk is om werkprocessen en/of producten te kopiëren kan franchise een geschikte manier zijn om te groeien. Maar wat je als (toekomstig) franchisegever in je hoofd hebt is niet altijd duidelijk voor een ander! Als je wil groeien met een bestaande onderneming dan is het dus in eerste instantie van belang dat de formule geborgd wordt zodat deze overdraagbaar is. Zaak dus om deze visie, het gedachtegoed, goed vast te leggen in het ‘traditionele handboek' en deze ook continu te updaten.
Een franchiseformule ‘groeit’ mee met de ontwikkelingen en de trends. Pas als je weet hoe de formule echt werkt en je hebt bepaald welke diensten verleend worden, dan kun je starten met de eerste pilot.
Het vastleggen van je kaders in het handboek is altijd een goede eerste stap als je wil groeien. Hiermee wordt niet alleen de basis voor de franchisesamenwerking gelegd maar wordt tevens een professionaliseringsslag uitgevoerd voor de huidige onderneming.
Vervolgens maak je het franchisecontract, een eerlijk, in begrijpelijke taal geschreven werkbaar contract dat aansluit op de formule (het franchisehandboek). Zorg er vooral voor dat er geen zaken in staan die je niet waar kunt maken. En niet zoals nog (te) veel gebeurt, op basis van een éénzijdig (en/of onredelijk) juridisch dichtgetimmerd contract wat praktisch niet of nauwelijks werkbaar is en pas daarna een handboek ontwikkelen. In de visie van de Franchise Support Groep is dit de verkeerde route, we maken altijd eerst het handboek om de formule te borgen en gaan daarna aan de slag met een contract.
Bij de uitrol van de volgende vestigingen zorg je vooral voor een kwalitatieve groei. Doe nooit concessies, een profielschets van de franchisenemer en een blauwdruk van de ‘ideale vestiging’ helpen in de keuze.
Tip: Kies bij de start bij voorkeur voor locaties in de nabijheid van de ‘master' en groei niet te snel in aantal. Een te snelle groei kan de organisatie overbelasten en ten koste gaan van de kwaliteit. Stapsgewijs groeien en de juiste procedure aanhouden is hierbij essentieel om de kwaliteit te bewaken en overbelasting tegen te gaan.
Groeit het aantal franchisenemers dan zal de organisatie daar ook in mee moeten groeien.
De groei van de franchiseorganisatie wordt mogelijk gemaakt door bijvoorbeeld intern een aantal franchiseopleidingen te starten. Welk talent loopt er al rond en kun je een mooie toekomst bieden. Een medewerker kent de formule en is goed in staat om deze te dupliceren als hij/zij daarin wordt meegenomen. Een starters ondernemersopleiding voor franchisenemers vanuit de eigen formule draagt eraan bij dat deze talenten goed voorbereid van start gaan . Ook is het een goede optie als er al meerdere succesvolle franchisenemers zijn te kiezen voor multi franchise, franchisenemers die twee of meerdere vestigingen bezitten. Ook hier is het verstandig om hen hierop voor te bereiden middels een workshop.
Zodra de formule groeit betekent dit ook dat de franchiseorganisatie daarop afgestemd moet worden. Er ontstaan namelijk verschillende behoeften en verwachtingen. Wat iemand nodig heeft hangt ook af van de fase waarin het bedrijf zich bevindt. Belangrijk is om éénduidig te zijn in het beleid en niet af te wijken van de formule en gemaakte afspraken. Een succesvolle franchiseformule is wendbaar.
Blijvend succes kan alleen maar als je de volgende zaken op orde hebt:
De Franchise Support Groep is van mening dat franchise alleen succesvol kan zijn als er sprake is van:
Een succesvolle franchiseorganisatie heeft aandacht voor de behoeften van de franchisenemers en richt zich op een goede samenwerking nu en in de toekomst. Het is een partnership waarin beide partijen profiteren van elkaars kennis en ervaring.
Juist door de samenwerking komen ideeën tot stand die de formule sterker maken, er komt vaak meer kapitaal vrij voor innovaties of bijvoorbeeld opleiding en marketing. Daardoor nemen de goede franchiseformules ook een sterke markpositie in. Dat vraagt om investeringen in tijd en geld.
Waarbij vooral geldt voor franchise; Samen meer mogelijk maken door gebruik te maken van de expertise van de organisatie en de ervaringen vanuit het werkveld.
Neem contact op met de Franchise Support Groep voor een persoonlijk franchiseadvies. Samen verkennen we of jouw onderneming klaar is om te groeien met franchise en wat daarvoor nodig is.