Veel succesvolle bedrijven zijn klein begonnen. Zo ook Nedzorg. Detacheerder Torsten Prinsen en zijn vrouw, een zzp’er in de zorg, begonnen dit uitzendbureau voor zorgmedewerkers in 2018. Nu telt het bedrijf drie locaties en worden er maandelijks zo’n 500 zorgprofessionals via Nedzorg uitgezonden.
“Mijn vrouw werkte al drie jaar als zzp’er in de zorg en ik had een eigen uitzendbureau. Op een dag stelde ze voor dat ik ook in de zorg zou gaan bemiddelen. Zo is Nedzorg ontstaan. We maakten een vliegende start. Ik belde bedrijven op en benaderde zzp’ers. Al snel meldden zich veel mensen bij ons aan. Niet omdat we per definitie de goedkoopste waren, maar vooral vanwege het prettige contact, denk ik. Ik ben namelijk niet het type maatpak en blaas niet hoog van de toren, maar ik kom gewoon langs in mijn spijkerbroek en heb een goed gesprek.
Vanaf het begin wist ik dat ik het bedrijf wilde laten groeien. Ik wist alleen nog niet hoe. We zaten al in Zuid-Holland, maar ik wilde Nedzorg ook daarbuiten introduceren. Toen corona uitbrak en de vraag naar zorgpersoneel hard steeg, wist ik: dit is het moment, maar ik kan het niet alleen. Toen kwam het idee van een franchise in me op.
“Met FSG had ik meteen een goede klik. Zij leggen alles in normale taal uit, niet te moeilijk.”
Op internet zocht ik naar informatie en vond ik diverse advocatenkantoren en de Franchise Support Groep die me bij het oprichten van een franchiseorganisatie konden helpen. Met Arie van FSG had ik meteen een goede klik. Hij legde alles in normale taal uit, niet te moeilijk. En ook het feit dat FSG niet denkt vanuit standaardcontracten maar uitgaat van het bedrijf en daarvoor maatwerk biedt, sprak me erg aan.
“FSG heeft alles voor me geregeld, van franchise handboek tot contracten. Ik kon erop vertrouwen dat alles volgens de geldende regels opgesteld werd.”
FSG heeft alles voor me geregeld, van franchise handboek tot contracten en ik kon erop vertrouwen dat alles volgens de geldende regels opgesteld werd. Ik weet zeker dat als ik het allemaal zelf had proberen te regelen, ik kostbare fouten had gemaakt.
Inmiddels hebben we met Nedzorg ook een locatie in Utrecht en Groningen en wat mij betreft komt er ieder jaar een extra locatie bij. Het is alleen bijzonder moeilijk om de juiste franchisenemers te vinden. Deze moeten enthousiast zijn, cijfermatig inzicht hebben, sociaal vaardig zijn en bij voorkeur affiniteit met de zorg hebben. Daarnaast moeten ze ook begrijpen wat het betekent om in een franchise te stappen: dat je alles op een bordje aangeleverd krijgt, maar ook zelf tijd en geld moet investeren. Je blijft tenslotte ook ondernemer.
Het is een prettig idee om te weten dat FSG hierin met me meedenkt en dat ik profijt kan hebben van hun netwerk. Wanneer iemand zich bij FSG aanmeldt die aan een franchise in de zorg wil deelnemen, is de connectie met ons snel gelegd. Tussen de bedrijven door neemt Arie regelmatig contact met me op. We hebben het dan over de groei en actuele ontwikkelingen. FSG denkt steeds met me mee en geeft waardevolle tips. Echt topservice dus! Ik denk niet dat ik dit bij een advocatenkantoor had kunnen verwachten.