Samen werken, of samenwerken? Samen werken betekent dat je naast elkaar werkt, wellicht pak je sommige dingen samen op, maar er is geen echte verbinding.
Samenwerken daarentegen vraagt om commitment. Je weet dat samenwerken iets oplevert. Je hebt een gezamenlijk doel, steun aan elkaar en voedt elkaar met nieuwe inzichten. Bij franchise als ondernemersvorm gaat het om deze laatste vorm van samenwerken. Het is geen vrijblijvende verbintenis, de afspraken die je met elkaar maakt zijn bindend en hebben tot doel samen met succes te ondernemen. Dit betekent dat er zeker een hoge mate van transparantie moet zijn in wat je van elkaar mag verwachten en wat je verplichtingen over en weer zijn, in goede en in slechte tijden.
De tijd van nu vraagt om aanpassingen, of je nu gaat starten of al een succesvolle formule hebt, nu is het de tijd om je formule goed onder de loep te nemen en te kijken hoe je deze kunt versterken. Vanuit chaos komt altijd iets moois. We hebben de laatste maanden echt gezien hoe ondernemend en daadkrachtig formules zijn om ook in slechte tijden kansen te benutten. Ook nu zien we dat samenwerken werkt en hoe mooi is het dan als er door de formule-organisatie snel geschakeld wordt. Ook in mindere tijden kun je nog steeds heel succesvol worden met een nieuw concept. Wat vooral belangrijk is voor een succesvol franchiseconcept is dat je bewezen succes hebt, je onderscheidt van de massa en je anderen iets unieks te bieden hebt. De formule moet staan als een huis en wel zodanig dat dit ook voor anderen duidelijk is, waarbij het handboek oftewel de formule beschrijving het kloppend hart is van de formule. Start je nu met een nieuw concept of maak je een ‘doorstart’ dan is het goed om je formule (opnieuw) goed uit te werken en te beschrijven.
Samenwerken, waarbij van elkaars kracht wordt uitgegaan, maakt dat franchise ondernemingen een goed bedrijfsresultaat kunnen halen.
Succesvol een franchise starten betekent oog hebben voor interne en externe klanten en vanuit die behoefte handelen. Het gaat toch echt om een win-win relatie tussen twee partijen. Het mooie van deze vorm van samenwerken is dat je gebruik kunt maken van de kennis en expertise die zowel de franchisegever als de franchisenemer inbrengen. De franchisegever weet dat de uitgedachte formule succes heeft, mits deze juist wordt uitgevoerd. De franchisenemer die de franchise gaat starten is de ‘local hero’ in zijn eigen regio of vestigingsplaats en kan zich goed inleven in de klanten die daar gebruik maken van de formule. Kortom: samenwerken, waarbij van elkaars kracht wordt uitgegaan, maakt dat franchise ondernemingen een goed bedrijfsresultaat kunnen halen.
Belangrijk is wel om goed op de hoogte te blijven van dat wat er speelt bij de aangesloten franchisenemers. Een tevredenheidsonderzoek onder de franchisenemers zorgt ervoor dat een franchisegever scherp en alert blijft en gebruik kan maken van deze data om de franchiseformule te versterken.
Met elkaar sterk, zeker in deze tijd.
Franchise past als ondernemersvorm bij je als je kiest voor een echte samenwerking, je bereid bent om met elkaar te ondernemen en je met elkaar de formule futureproof houdt. Ook nu blijkt dat franchiseondernemingen een sterke positie innemen.