“Als ik van tevoren had geweten hoe groot het zou worden, weet ik niet of ik het had gedurfd.” Veertien jaar geleden begon Sandra Vijber met de oprichting van haar eigen kinderdagverblijf. Inmiddels telt Hadassa twee locaties waar in totaal negen baby-, dreumes-, peuter- en BSO-groepen opgevangen worden én staat ze op het punt om meer Hadassa Kindcentrum-locaties te realiseren via het franchisemodel.
Bij Hadassa staat het Christelijk geloof centraal en juist ook dat geloof gaf Sandra het vertrouwen om de eerste en volgende stappen te zetten. “Ik was me niet bewust van de eindbestemming, maar ervaarde en volgde de kleine dingen die God van me vroeg. Het belangrijkste vond ik, dat ik van betekenis kon zijn voor ouders. Door de veranderende maatschappij kan niet iedereen nog thuis blijven voor de kinderen. Ik wilde de plek zijn waar zij hun kinderen met een gerust hart kunnen achterlaten, wetende dat de geloofsopvoeding wordt doorgezet.”
Hoewel Sandra in die tijd nog niet van een franchiseorganisatie droomde, had ze er wel affiniteit mee. “Een soort franchise-verlangen zat er vanaf het begin wel al in. Met elkaar kun je namelijk meer bereiken dan wanneer je alles zelf probeert te doen. Dus toen ik na jaren van groei de vraag kreeg om mee te denken in het vormen van een integraal kindcentrum met meerdere locaties, ging ik er toch eens over nadenken.”
Na een korte zoektocht kwam Sandra op de website van Arie en Peta terecht. “Ik zag dat eerste beeld van hun site, waarbij ze samen komen aanlopen, en dacht direct: hen moet ik bellen. Toen ik Peta vervolgens aan de lijn had, voelde ik gelijk een klik. Ze was lekker down to earth. Ik legde haar mijn uitdaging voor en kreeg al gauw de bevestiging dat een franchisemodel een goed idee zou zijn.”
Voor Sandra was die bevestiging best belangrijk. “Je hebt soms een sterk gevoel hoe iets eruit moet zien, maar omdat dit alleen maar in je hoofd zit en je het niet concreet kan onderbouwen, weet je niet of het wel klopt. In gesprekken met Arie en Peta werd steeds alles wat ik van binnen wist, bevestigd. Dat was zo fijn!”
Onderweg naar haar franchiseorganisatie moest Sandra veel van wat in haar hoofd zat concretiseren. “Mijn medewerkers hadden dat ook wel eens gezegd: ‘Er zit zoveel in jouw hoofd, konden we het maar downloaden.’ Via Arie en Peta is dat nu gelukt. Stapsgewijs ben ik met hen gaan werken aan het updaten van mijn businessplan en het maken van een franchisehandboek, twee belangrijke onderdelen van de franchise. Zij leidden me er doorheen, gaven me huiswerkopdrachten en zorgden voor structuur. Alles in kleine stapjes, dat paste goed bij mij.”
De training en marketingstrategie zette Sandra zelf op. Op korte termijn start de social media campagne voor haar franchise Hadassa Kindcentra. “We houden het eerst klein, binnen ons eigen netwerk, omdat ik met een pilotgroep wil starten om de puntjes op de i te zetten. De eerste aanmelding is al binnen. Het is één van onze medewerkers. Zodra ik vier kandidaten heb, starten we.
Ik heb er zin in! Hoe dan ook kijk ik nu al met veel plezier terug op het hele traject. Arie en Peta hebben echt mijn hart weten te raken en dit kunnen vertalen naar een prachtig concept. Daarmee straks nog meer ouders en kinderen kunnen bereiken, dat is fantastisch.”