BENU Apotheken is een grote keten met maar liefst 345 eigen apotheken door heel Nederland. Het moederconcern is zelfs internationaal actief. Om de reikwijdte van het bedrijf in Nederland nog verder te vergroten, besloot BENU een franchiseformule te ontwikkelen. Daarvoor schakelde men de hulp van de Franchise Support Groep in.
“We hebben een sterke apotheekformule en willen ook onze groothandel-klanten hiervan laten meeprofiteren”, legt Corry Luteijn van BENU Apotheken uit. “We hadden al apotheken met een partnerrelatie maar dat was geen harde franchiseformule. Vorig jaar heeft BENU het besluit genomen om daar meer structuur in aan te brengen door een duidelijke franchiseformule op te stellen en op basis daarvan de samenwerking met hen en nog meer apotheken aan te gaan.”
Corry kreeg de taak om als Manager Franchise de franchiseorganisatie op poten te zetten. “Ik had uit vorige functies wel al wat ervaring met franchise opgedaan, maar binnen BENU was het opzetten van een harde franchiseformule nieuw. Allereerst ging ik dus op zoek naar manieren om hier meer kennis in op te doen. Via een online zoektocht kwam ik bij de Franchise Support Groep uit.”
In eerste instantie focuste Corry zich op de cursussen. “Ik had me ervoor ingeschreven, maar door covid gingen de cursussen niet door. Omdat ik toch behoefte aan support had, ben ik op consultancybasis met FSG gaan samenwerken. Dat bevalt heel goed. Ik heb nu meerdere afspraken met Arie en Peta gehad en elke keer word ik er weer enthousiast van.
“Ik heb nu meerdere afspraken met Arie en Peta gehad en elke keer word ik er weer enthousiast van.”
Het is zo fijn om met ze te kunnen sparren. Zelf kom ik al best een heel eind, maar zij houden me scherp en zetten de punten op de i. Ze letten echt op de details en inspireren me ook om verder te kijken en professionaliseren. Het is fijn dat ze naar mijn ideeën luisteren, meedenken en ook met waardevolle adviezen komen die me weer richting geven voor de volgende stap.”
Hoewel de BENU-organisatie natuurlijk al stond als een huis, was het nog best een flinke kluif om de franchiseorganisatie hierop aan te passen. “We hebben natuurlijk een vaste werkwijze met eigen systemen en leveranciers. Die sluit in het begin niet naadloos aan op die van franchisenemers. Ik moest dus eerst al onze systemen en processen blootleggen en vervolgens gaan bepalen en contractueel gaan vastleggen hoe en in welk tempo franchisenemers hierop aangesloten worden.”
Dit jaar staat bij BENU in het teken van acquisitie en het verder laten groeien van de franchiseorganisatie. “Arie en Peta helpen mij bij het opzetten van een marketingplan en alles wat nodig is voor de acquisitie van nieuwe franchisenemers: hoe we hen kunnen helpen een goed besluit te nemen voor de BENU formule. Ik heb er ideeën over, maar weet dat Arie en Peta deze kunnen aanvullen. Dat maakt de samenwerking zo waardevol.”