Voor en nadelen franchise

Alles heeft zijn voor en nadelen. Dat maakt kiezen ook zo lastig, want welke aspecten wegen voor jou het zwaarst? Is het de vrijheid of de samenwerking? Zijn het de eigen successen of gezamenlijke resultaten waar jij blij van wordt? Voor en nadelen franchise, je moet ze zelf afwegen, maar als Franchise Support Groep helpen we je graag op weg!

Maak een afspraak voor een vrijblijvende kennismaking

voor en nadelen franchise

Voor en nadelen franchise zijn voor iedereen anders

Voor en nadelen franchise. Deze zien er voor iedereen anders uit. Dat komt omdat iedereen andere dingen belangrijk vindt. Wat de ene als voordeel ziet, bestempelt een ander wellicht als een nadeel. Als franchisegever of franchisenemer kijk je er soms ook anders tegenaan. Laten we toch eens een aantal veelgehoorde voor en nadelen op een rijtje zetten.

Voor en nadelen franchise op een rijtje

Snel groeien in korte tijd

Een groot voordeel, voor veel ondernemers die een franchiseorganisatie opstarten, is dat ze hun onderneming in korte tijd veel sneller kunnen laten groeien dan dat ze in eigen beheer zouden kunnen doen. Wil je als ondernemer in je eentje groeien, dan moet je veel tijd en geld investeren in zaken zoals bijvoorbeeld lokaal marktonderzoek, logistiek, huisvesting, de marketing en het werven van extra personeel. Bij een franchiseorganisatie zijn dit soort zaken goed geregeld en komt de franchisenemer in een gespreid bedje. Voor toekomstige franchiseorganisatie is het van belang dat je al dit soort zaken goed regelt. Je krijgt maar één keer de kans om jouw ‘podium’ te pakken.

Relatief laag risico

Voor zowel franchisegevers als franchisenemers geldt dat het deelnemen in een franchiseorganisatie een lager ondernemersrisico met zich meebrengt dan wanneer je op eigen houtje onderneemt. Je versterkt elkaar namelijk op allerlei manieren. De bundeling van kennis, ervaring, marketing, inkoop en netwerk zorgt ervoor dat er een sterkere organisatie ontstaat.

Eenduidige gezamenlijke marketing

Als we het hebben over ‘voor en nadelen franchise’, wil er nog wel eens een verschil van mening zijn of eenduidige gezamenlijke marketing een voordeel of nadeel is. Je zou kunnen zeggen dat het krachtiger is om met z’n allen één geluid te laten horen. Dat dit meer herkenbaarheid geeft en een duidelijk imago neerzet. Maar het tegengeluid is: wanneer er grote lokale verschillen zijn in doelgroepen, dan kan eenduidige marketing juist minder ruimte overlaten om hier optimaal op in te spelen. Goede franchiseorganisaties zorgen daarom voor een goede mix of aanvullende pakketten.

Beperkte beslissingsvrijheid

De voor en nadelen franchise waar bij aanvang vaak de meeste twijfel over bestaat, is de beperking in beslissingsvrijheid wanneer je in een franchiseorganisatie gaat ondernemen. Als zelfstandig ondernemer bepaal je namelijk alles zelf,  in een franchiseonderneming werk je samen aan de formule en de branding. Het is maar net waar jij je goed bij voelt.

Krachtenbundeling

Het duidelijke voordeel wat tegenover voorgaande twijfel staat, is dat je in een franchiseorganisatie gebruik kunt maken van elkaars expertise. Als zelfstandig ondernemer reiken je kennis, competenties en netwerk natuurlijk niet tot in het oneindige. Wanneer je samenwerkt in een franchiseorganisatie, vullen alle ondernemers elkaar hierin aan. Die krachtenbundeling tilt de organisatie en alle ondernemers naar een hoger niveau.

voor en nadelen franchise

Voordelen franchise voor een startende ondernemer

Voor een startende franchiseondernemer hebben vaak de voordelen franchise de overhand. Je profiteert namelijk van bestaande naamsbekendheid, de schaalvoordelen en je kunt leunen op de aanwezige ondernemerservaring en deskundigheid die jij nog moet opdoen. Grote investeringen in marketingadvies- en tools hoef je ook niet te maken.

Voor en nadelen franchise in jouw situatie

Hoe zit dat bij jou? Wat zijn de voor en nadelen franchise in jouw situatie? Wil je er eens over van gedachten wisselen? De Franchise Support Groep staat voor je klaar!

Neem contact op voor een vrijblijvende kennismaking

Neem contact op

Voor welke doelgroep
Franchisegever
Franchisenemer
Master franchise
Franchiseraad
Overig

Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies. Door gebruik te maken van deze website, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies. Lees meer

Sluiten