De betekenis van franchise: ‘een samenwerkingsvorm tussen twee juridisch en economisch zelfstandige partijen, waarbij de franchisegever een succesvol concept heeft ontwikkeld en dit deelt met andere ondernemers, de franchisenemers’. Dat is de korte versie van de uitleg. Deze franchise betekenis verduidelijken we graag nog wat meer voor je.
Bij een franchise volgen de franchisenemers de formule van de franchisegever in hun eigen vestigingen/regio’s. Ze maken daarbij gebruik van de diensten, producten, naam, merk, huisstijl en alle andere zaken die het concept, de franchiseformule, uniek maken. In ruil hiervoor betalen de franchisenemers een vergoeding aan de franchisegever, de zogenaamde fee.
Ook met deze extra informatie is de franchise betekenis nog steeds heel summier omschreven. Als je een franchiseonderneming wil starten of eraan wil deelnemen dan zal je merken dat er heel wat bij komt kijken. Vanuit de Franchise Support Groep kunnen wij je begeleiden in dit proces zodat je de juiste keuzes maakt.
“Het is fijn om een ervaren gesprekspartner te hebben die met je meedenkt om je plannen uit te werken en je ambities te bereiken. Bij de Franchise Support Groep spreken we jouw taal, begrijpen we jouw uitdagingen, kunnen we goed luisteren en maken we vooral de vertaalslag naar jouw (toekomstige) franchiseformule of franchiseonderneming.”
Ervaar zelf wat FSG voor jou kan betekenen
Die formule wordt vastgelegd in een franchisehandboek. Hierin staat beschreven hoe franchisegever en -nemer samenwerken, wat ze van elkaar mogen verwachten en vooral hoe de formule lokaal uitgevoerd dient te worden. Het handboek is niet zomaar een document, maar maakt deel uit van de franchiseovereenkomst. Daardoor heeft het juridische waarde en is het van grote betekenis voor het succes van jouw franchiseonderneming.
Het franchisehandboek biedt duidelijke kaders waarbinnen de franchisenemer en de franchisegever kunnen opereren. Alle relevante onderdelen van de formule komen aan de orde. Kortom alle ‘know how” wordt erin vastgelegd. Het handboek is eigenlijk de “gebruiksaanwijzing”. Het opvolgen van de inhoud zorgt voor uniformiteit en een sterk imago. Het franchisehandboek is daardoor misschien wel het belangrijkste document voor jouw franchise. Het vormt het fundament, het kloppend hart, van de formule.
Als beginnende of ervaren franchiseorganisatie is het belangrijk om de franchise betekenis op hoofd- én details te begrijpen. Die details zelf ontdekken is echter geen eenvoudige opgave. Je doet er dus goed aan om de kennis en expertise van franchiseprofessionals in te schakelen. Het zorgt ervoor dat je heldere afspraken met je franchisenemers maakt en alles (juridisch) goed regelt. Bij de Franchise Support Groep ben je in goede handen. Samen met onze partners kunnen we je helpen om succesvol te zijn als franchisegever of als franchisenemer. We leven ons in, kijken waar je nu staat en bepalen waar je behoefte aan hebt. Professionele begeleiding en advies op maat, gericht op de toekomst. Eén franchiseadvies loket waar je met al je vragen terecht kan. We houden van duidelijke taal en een praktische aanpak.
De ondernemer heeft een winstgevend bedrijf en zou graag willen groeien. Franchise is dan een goede optie. Een belangrijk onderdeel van de franchise betekenis is namelijk dat je gaat samenwerken met andere ambitieuze ondernemers terwijl jij de touwtjes van de succesformule in handen blijft houden.
Je begint met een businessplan. Daarin beschrijf je de doelstellingen en strategie van jouw franchiseorganisatie. Het is de koers die voor de komende jaren uitgezet wordt. Vervolgens ga je, samen met ons, aan de slag met het handboek en de verdienmodellen. Aan de hand van het door FSG ontwikkelde stappenplan nemen wij je mee in het hele proces. Zo werk je gefaseerd aan de opzet en/of kwaliteitsversterking van jouw formule.
Wanneer je hier zelf mee aan de slag gaat, loop je het risico om een stap in dit proces over te slaan. Je mist een kritische toetsing van de formule waardoor je in een later stadium geconfronteerd kan worden met zwakke punten in je formule. Zwakke punten die dus voorkomen hadden kunnen worden door je te laten begeleiden door een professional.
Laat je begeleiden door FSG. Vraag een vrijblijvend gesprek aan.
Je bent van mening dat franchise dé manier is om jouw bedrijf/bedrijfsconcept om te buigen naar een franchiseformule. Om dit te realiseren moet je weten of je hier al aan toe bent. Daarvoor is het belangrijk om de franchise betekenis goed te kennen.
Als eerste dien je te weten wat het franchisemodel inhoudt, op welke wijze je dit gaat inrichten en toepassen. Realiseer je ook wat de valkuilen en pijlers voor succes zijn. Wij hebben hiervoor een stappenplan met alle ins en outs die bij het ontwikkelen van een franchise komen kijken, als leidraad voor je uitgewerkt. Franchise is veelomvattend, maar biedt, als alles klopt en er sprake is van een solide, winstgevend bedrijfsmodel, voor zowel franchisegever als franchisenemer vele voordelen.
Kortom: groeien door middel van franchise is een strategie die je als franchisegever de mogelijkheid biedt om professioneel uit te breiden, risico's te spreiden, kapitaal te besparen, schaalvoordelen te benutten met als resultaat een snellere expansie. En zeker ook lokale betrokkenheid: franchisenemers zijn lokale, enthousiaste ondernemers die bekend zijn met de eigen markt, de cultuur en de behoeften van klanten. Door franchisenemers in te schakelen, kan je profiteren van hun netwerk en kennis/ervaring in hun regio.
Als je wil groeien met je formule, dan wil je zeker weten dat je de juiste kandidaten aantrekt. Dit is een tijdrovende aangelegenheid. Je zoekt ondernemers die passen bij jouw formule, deze omarmen en ook voor 100% willen uitvoeren. Het proces dat hieraan voorafgaat moet je dus goed inrichten en bewaken. Niet alleen is dit beter voor de organisatie, maar ook omdat je een aantal wettelijke voorwaarden moet opvolgen.
De Wet Franchise, zoals die sinds 1 januari 2021 van kracht is, heeft bepaald dat de franchisegever de nieuwe franchisenemer goed moet voorbereiden. Dit betekent dat alle, voor de franchisenemer van belang zijnde, (financiële) informatie en documentatie om tot een goede afweging voor een samenwerking te komen of niet, door de franchisegever vooraf besproken en gedeeld dient te worden. Er mogen geen verrassingen zijn na ondertekening van het contract. Als franchisegever deel je in de selectieprocedure de zogenaamde PID (Precontractueel Informatie Documenten). Hoe dat bij FSG in zijn werk gaat, lees je in ons stappenplan “Op weg naar een goede franchisesamenwerking” te downloaden op onze website.
Ben jij een zelfstandig ondernemer, enthousiast over franchise en heb je misschien zelfs al een formule op het oog? De Franchise Support Groep helpt je graag om de juiste match te vinden. Tegenwoordig zijn er franchiseformules in bijna elke branche. Je gaat een overeenkomst aan met de franchisegever. Vanuit dat contract zet je een eigen vestiging op. Je bent 100% verantwoordelijk voor de juiste uitvoering van de formule. Daar moet je dus een klik mee hebben, maar zeker ook met de franchisegever. Je gaat immers een langdurige intensieve samenwerking aan.
Franchisenemer worden klinkt aantrekkelijk. Je sluit je aan bij een formule waar je je goed bij voelt en je lift mee op de naam, het merk van de franchisegever. ‘Succes gegarandeerd’ zou je denken. Toch is het belangrijk om je eerst goed bewust te zijn van de precieze franchise betekenis, met zijn voor- én nadelen.
Voordelen zijn:
Nadelen (kunnen) zijn:
De Franchise Support Groep heeft een stappenplan met tips voor je uitgewerkt zodat je niets over het hoofd kunt zien.
Vraag het stappenplan voor franchisenemers aan
Het handboek is de gebruiksaanwijzing van de formule voor je franchisenemers en bevat alle know how en praktische kennis die een franchisenemer nodig heeft om met de formule succesvol te zijn. Het geeft aan hoe er wordt samengewerkt, gecommuniceerd en vooral de kaders waar we ons met elkaar aan houden om de formule sterk te houden.
We gaan jou begeleiden om alle facetten van het franchisegever worden, door te nemen. Vanuit onze expertise begeleiden we je stap voor stap zodat de je de juiste keuzes maakt. Wij vertalen jouw ideeën in een franchiseformule.
Je maakt gebruik van een bewezen succesvol bedrijfsmodel, een sterk merk, een gevestigde naam, schaalvoordelen van een grotere organisatie, ondersteuning en begeleiding met een beperkter risico omdat je in een “rijdende trein” stapt.
De juiste franchisenemers vinden doe je door het uitwerken van een profiel passend bij de visie van de formule als onderdeel van een op maat uitgewerkt wervings- en selectieproces zoals bedoeld in de Wet Franchise. Voor de werving kan je gebruik maken van bijvoorbeeld je website, sociale mediakanalen en/of via de verschillende franchise platforms en/of wervingsbureaus.
Voordat je een franchiseformule kunt opzetten, is een goede voorbereiding belangrijk. Dit betekent dat je een goed business-, of formuleplan moet hebben. Daarnaast moet je als franchisegever ook een handboek voor je franchisenemers ontwikkelen, waarin alle aspecten van de formule worden beschreven. Maar vooral moet je bedrijfsconcept (de formule) uniek, onderscheidend en kopieerbaar zijn.
Hoeveel tijd het kost om een formule goed op te zetten of door te ontwikkelen is verschillend. Dit hangt af van de fase waarin jouw organisatie zich bevindt. We kijken zorgvuldig naar de financiële draagkracht, de markt, de producten en/of dienstverlening, de kennis en kwaliteiten van het management en bijvoorbeeld de aan te trekken of betrokken franchisenemers.