header nieuws

De juiste match?!

02-08-2021

match blog

Als je wil groeien met het aantal franchisevestigingen is het belangrijk dat je franchisenemers aantrekt die echt bij je formule passen. Naast dat er affiniteit moet zijn voor de branche en/of het vak, moet er vooral bereidheid zijn om zich te houden aan de uniformiteit van de formule. Deze basis zorgt ervoor dat je in ieder geval weet dat een franchisenemer de kwaliteit van de formule niet ondermijnt. Maar er is meer! Uit ervaring weten we dat het belangrijk is om verder te kijken: is er ook een match tussen twee partijen?

Franchisen is meer dan samen een formule uitdragen. Het gaat om een langdurige samenwerking waarbij het ideaal is wanneer de franchisenemer voldoet aan het profiel dat is opgezet door de franchisegever. Dat profiel is de basis van waaruit je een zorgvuldige selectie kunt maken. Zo zorg je ervoor dat de kans op de juiste match toeneemt. De franchisenemer wilt zich echt ‘thuis’ voelen bij de franchiseorganisatie, en zal dus zelf moeten bepalen of dat ook echt zo is. Wil je weten of franchise een samenwerking is die past bij jou als franchisenemer? Laat dan van tevoren een meting uitvoeren, of bekijk onze brochure franchisenemer worden waarin alle ins & outs staan over jouw rol als franchisenemer.

Ons advies: “Stel een goed profiel op dat past bij de visie van de formule.”

De franchisegever moet ook luisteren naar het gevoel en zichzelf de vraag stellen: Past deze kandidaat in onze organisatie en wat kan hij of zij bijdragen aan onze formule?  Deze vraag kan beter beantwoord worden als het profiel zorgvuldig is opgesteld en beide partijen elkaar goed hebben leren kennen in het voortraject. Ons advies is dan ook: Stel een goed profiel op dat past bij de visie van de formule en zorg ervoor dat er een goed beschreven werving- en selectietraject is. Een traject waarbij het doel is dat je echt alle ins&outs van elkaar leert kennen.

De toekomstige franchisenemer moet weten waar hij/zij aan toe is zodat de verwachtingen reëel zijn en hij/zij weet hoe de formule werkt en welke ondersteuning hij/zij wel en niet krijgt. De franchisegever moet weten of de kandidaat voldoet aan het profiel en past binnen de organisatie. Je zal de eerste niet zijn die een verkeerde keuze maakt voor een kandidaat omdat je als organisatie ‘te’ snel wil groeien. Alle tijd die je er vooraf insteekt verdien je terug doordat je kwalitatief betere franchisenemers aan je formule verbindt en dus langdurige en succesvolle samenwerking.

match gesprek

Interne doorstroming

Veel formules zijn gegroeid doordat er vanuit de eigen vestigingen medewerkers opvallen door hun talent voor ondernemen en zich verbonden voelen aan de formule. Maar ook hier geldt, blijf kritisch en selectief, want “heel graag willen” betekent niet altijd “alles” kunnen, en soms is de enige drijfveer “snel veel geld verdienen”. Dit zijn de golddiggers die denken dat ze niets meer zelf hoeven te doen als ze franchisenemer worden.  De selectie kun je hier als organisatie goed coördineren door te werken aan een intern opleidingsprogramma voor deze talenten. Je krijgt dan een goed beeld van de intenties, het doorzettingsvermogen en de competenties van de medewerker die wil doorgroeien en je kunt hem/haar de tools meegeven die leiden tot succesvol ondernemerschap. 

Externe kandidaten

Als een externe kandidaat zich meldt is het zaak om het traject goed te laten verlopen. Na een eerste kennismaking wordt steeds verder ingezoomd op de formule. Wees zorgvuldig met de informatie die je verstrekt, je formule is kostbaar en het is niet bedoeling dat de werkwijze of de inhoud, op welke wijze dan ook, gedeeld wordt met kandidaten die een andere intentie hebben. Vandaar dat een geheimhoudingsovereenkomst en in een later stadium de intentie- of voorovereenkomst getekend wordt. Je ziet dan gelijk of de kandidaat serieus is en echt de intentie heeft om zich aan te sluiten. Let in deze fase ook op het gedrag van de kandidaat, je kunt ervoor kiezen om een assessment en/of gedragsanalyse in je voortraject op te nemen. Houd ook rekening met de bedenkperiode die is ingesteld vanuit de wet Franchise zodat beide partijen een weloverwogen keuze kunnen maken. Samenwerken binnen franchise is super, zolang de verwachtingen over en weer duidelijk zijn, de klik er maar is en een goede match gemaakt kan worden.

 Heb je vragen over het wervings- en selectietraject en/of hoe je dit vanuit de Wet Franchise het best kan inrichten? Hoe je verbeteringen kan doorvoeren of de door jou geselecteerde formule de juiste match voor jou is? Geef ons een belletje of maak een afspraak!

Neem contact op ▸

Dit artikel delen: