Staat volgend jaar de groei van het aantal vestigingen voorop? Denk dan na over de wijze waarop je deze groei wil realiseren, en vooral met wie je in zee wil gaan om te zorgen dat je de juiste franchisenemers koppelt aan jouw formule. We willen je een aantal tips geven om te voorkomen dat je een verkeerde keuze maakt waardoor het imago van jouw organisatie geschaad kan worden. Dit heeft negatieve gevolgen voor alle franchisenemers of merk.
Wij geven je 5 tips om imagoschade aan jouw organisatie of merk te voorkomen.
Bedenk van tevoren goed welke vaardigheden, competenties en opleiding nodig zijn in jouw branche en aan welke voorwaarden een franchisenemer moet voldoen wil hij zich bij jouw formule aansluiten. Daar hoort ook bij dat duidelijk is welke investeringen gedaan moeten worden, of de franchisenemer daartoe in staat is en of hij over voldoende startkapitaal beschikt. Door een profiel op te stellen heb je een richtlijn en ben je bewust bezig om de juiste mensen aan je organisatie te koppelen. Voldoet een kandidaat-franchisenemer totaal niet aan het profiel of de voorwaarden? Dan is hij ongeschikt. Ook al wil iemand heel erg graag en zoeken jullie met spoed een franchisenemer, doe het niet. De kans is namelijk groot dat je de organisatie verzwakt.
Als een kandidaat zich heeft aangemeld dan start het traject van kennismaken en zijn er verschillende fases waarin beide partijen het besluit nemen voor een Go-no Go beslissing. Het is goed om deze fases vast te leggen in een procedure zodat beide partijen goed weten waar ze aan toe zijn. Stap voor stap krijgen beide partijen meer inzicht in elkaar zodat er een hele bewuste keuze voor de formule en de wijze van samenwerking gemaakt kan worden.
Deze procedure is in het begin informeel (kennismakingsgesprek), maar wordt steeds formeler. Op het moment dat er meer en meer wordt ingezoomd op de details van de formule is het raadzaam een intentie- of voorovereenkomst, met daarin opgenomen een geheimhoudingsclausule, met elkaar te tekenen. Dit geeft ook aan dat er sprake is van een serieuze kandidaat die bereid is zich te conformeren. In deze fase wordt de kandidaat meegenomen in de formule en leert hij deze goed kennen. Belangrijk dat beide partijen zich goed voelen en dat er een klik is om samen een langdurige samenwerking aan te gaan. Voelt het niet goed? Ook dan is er sprake van ongeschiktheid en is het niet aan te raden verder te gaan met de kandidaat.
Ook al is het verleidelijk houd je echt aan de termijnen die door de wet gesteld worden. Officieel heeft de kandidaat-franchisenemer vier weken nodig om het franchisecontract goed door te nemen, al dan niet extra informatie in te winnen bij bijvoorbeeld andere franchisenemers of een jurist. Wil een franchisenemer eerder tekenen en starten? Dat zou mooi zijn, maar ook hier geldt, houd je aan de wettelijke termijnen en laat je niet overhalen eerder te starten. Geef de kandidaat de tijd om dit weloverwogen besluit te nemen. De samenwerking is gericht op langere termijn. Het zou jammer zijn als na een half jaar de franchisenemer spijt heeft van zijn beslissing.
Ook hier geldt dat je zorgvuldig omgaat met alle informatie over de formule. Wij kiezen er altijd voor om de informatie gedoseerd en gefaseerd te verstrekken zodat niet het risico wordt gelopen dat de kandidaat er met de formule van doorgaat. Dit geldt zeker voor het handboek. Officieel wordt het handboek pas overgedragen als het contract getekend is, voor die tijd heeft de franchisenemer de gelegenheid om het handboek in te zien. Dit betekent voor jou als franchisegever dat je voor die tijd het handboek persoonlijk hebt doorgenomen met de kandidaat. Geef nooit een exemplaar mee of digitaal toegang in de fase voordat het contract is ondertekend. Je handboek is het hart van je formule en ook hier geldt dat je niet wil dat deze kennis gekopieerd wordt.
Maak een stappenplan hoe je wil groeien en welke acties je daarop in gaat zetten. Kijk waar jouw geschikte kandidaten zich bevinden en focus je daarop, blijf selectief en kritisch. Het duurt misschien wat langer om de geschikte kandidaten te werven maar je bent wel zekerder van gezamenlijk succes.