De afgelopen jaren zijn er veel ondernemers geweest die door middel van franchise hun bedrijf wilden laten groeien. Het lijkt zo simpel; je bent succesvol met je eigen onderneming dus waarom niet samenwerken met franchisenemers die de door jou uitgedachte formule gaan uitvoeren. Velen gingen je voor dus zo ‘moeilijk’ kan het niet zijn. Niets is minder waar, franchise is veelomvattend. Het omzetten van een onderneming naar franchise vereist een gedegen aanpak die, schrik niet, minimaal 6 maanden voorbereiding in beslag neemt. Bovendien zijn een aantal graadmeters essentieel.
De eerste graadmeter: Is jouw formule uniek, onderscheidend? Of ben je de zoveelste in de rij?
De tweede graadmeter: Is jouw formule levensvatbaar en is er voor de franchisenemer een goed verdienmodel? Of is het alleen de franchisegever of de inkooporganisatie degene die eraan verdient?
Een derde graadmeter: Is de franchiseorganisatie levensvatbaar en ben je in staat de rol van franchisegever goed in te vullen. Kortom realiseer je goed wat het betekent om te gaan franchisen, bijvoorbeeld als het gaat om je zorgplicht?
En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Wil je franchisen? Ga ervoor; het is een mooie vorm van samenwerking. Zet wel de juiste stappen in de voorbereiding van jouw formule. FSG! kan je daar zeker bij van dienst zijn.
Valkuil 1: De verkeerde match
Het leek zo mooi, de eerste franchisenemer diende zich sneller aan dan gedacht. De nieuwe franchisegever liet zich een beetje verleiden en zei wellicht een beetje te snel ja tegen de kandidaat. Helaas de relatie tussen beide partijen liep niet goed en dat verzorgde veel stress en conflicten. Had dit voorkomen kunnen worden? Dat kunnen we natuurlijk niet met 100% zeggen, maar door het opstellen van een profiel van de ‘ideale’ franchisenemer en een goed doordachte werving-, en selectieprocedure is de kans op een werkende relatie, een goede match aanzienlijk groter.
Valkuil 2: Denken dat je uniek bent
Natuurlijk is een nieuwe franchiseorganisatie trots op het uitgedachte concept, immers in de eigen vestiging of regio is de formule succesvol en winstgevend. Maar wat is nu echt de kracht van het concept waardoor het onderscheid in de markt gemaakt wordt? Kortom hoe uniek is de formule eigenlijk? Waarin ben je echt onderscheidend? Veel formules overleven niet omdat ze slechts een kopie zijn van een kopie, en heel eerlijk daar red je het niet mee.
Valkuil 3: Je merk is niet geregistreerd
Een formule kenmerkt zich door een sterk logo en beeldmerk. Maar…. Dan moet dit wel geregistreerd staan als je een franchise start. Is dit niet het geval dan kan het echt problemen opleveren omdat de formule de naam moet aanpassen omdat iemand anders het merk heeft vastgelegd. Dat kost veel geld, een nieuwe marketingcampagne, website etc. Laat je dus altijd professioneel adviseren over dit onderwerp en ook bijvoorbeeld over in welke BV je de merkrechten het best kan onderbrengen.
Valkuil 4: Geen controle op de formule
Bij franchise gaat het om het kopiëren van succes, de formule kenmerkt zich door een unieke werkwijze, een totaal aan factoren die er toe leiden dat de formule werkt. Als deze randvoorwaarden niet goed zijn vastgelegd ontstaan al gauw de eerste scheurtjes. Wat we zien in de praktijk is dat er te weinig controle plaatsvindt op de naleving van de formule. Oogluikend worden afwijkingen toegestaan, als hier geen actie op wordt ondernomen dan is daar het eerste verval van je formule. Iedere afwijking zorgt voor onduidelijkheid bij klanten, de formule loopt schade op die niet meer te herstellen is. Een formulemanager/coach speelt daarin een belangrijke rol. Hij/zij dient hier op een goede manier mee om te gaan, ook vanuit de huidige wetgeving.
Valkuil 5: Denken dat je er bent
Een franchiseformule is altijd in ontwikkeling, als deze zich niet verder ontwikkelt of geen rekening houdt met de marktontwikkelingen dan is het een formule die geen lange levensduur heeft. Om met elkaar succesvol te zijn is het van belang dat er innovaties plaatsvinden. Juist door samen te werken kunnen we de eerste zijn die met iets nieuws komt. Houd vast wat goed is, maar kijk altijd naar nieuwe kansen voor de formule en leg deze dan weer vast. Vergeet niet om je franchisenemers op tijd mee te nemen in dit proces, niemand houdt ervan om voor een voldongen feit gesteld te worden waar geen inspraak meer mogelijk is. Ben je eigenaar van een formule en heb je al meerdere franchisenemers onder je hoede? Denk dan eens aan het organiseren van een tevredenheidsonderzoek bij je franchisenemers, de uitkomst houdt iedereen scherp!
We kunnen in dit blog niet alle valkuilen benoemen, wil jij een goede start maken of je eens laten adviseren over de mogelijkheden voor jouw formule? Neem gerust contact op voor een eerste kennismaking.