header nieuws

Betrouwbare franchiseorganisatie

01-02-2022

betrouwbare franchiseorganisatie springen

Franchise betekent samenwerken; de franchisegever faciliteert, de franchisenemer maakt gebruik van een succesvolle formule. Om te kunnen samenwerken is het van belang dat beide vertrouwen hebben in elkaar. De franchisegever mag er op vertrouwen dat de franchisenemer de formule opvolgt zoals is overeengekomen. Dat kan alleen als er sprake is van up-to-date informatie en een actueel handboek. Het franchise handboek is het hart van je formule. De franchisegever dient dan ook in te grijpen als een franchisenemer zich niet houdt aan de formule en schade zou kunnen opleveren voor alle aangesloten franchisenemers. Immers het merk, de formule, is de kracht van de onderneming.

De franchisenemer moet erop kunnen vertrouwen dat de inspanningen van de franchisegever leiden tot een beter bedrijfsresultaat en dat hij/zij kan rekenen op de ondersteuning die is afgesproken. Dus vooral een samenwerking waarbij twee partijen op een goede manier kunnen ondernemen en levensvatbaar zijn. Is dat niet het geval? Dan is het goed als de franchisenemer op tijd om de tafel gaat zitten om te kijken waar de mogelijkheden liggen. Hoe langer je daarmee wacht, hoe groter het probleem wordt. Maar hoe weet je of je te maken hebt met een betrouwbare organisatie/partner? We hebben een aantal tips voor je, zo kun je zien of jouw formule (of wellicht de formule waar je aan wil deelnemen of die je wil oprichten) klaar is om in 2022 een sterke samenwerking te bieden.

Wij geven je 5 tips om te zien of jouw formule klaar is om in 2022 een sterke samenwerking te bieden.

#1 Leesbare contracten

Het contract is natuurlijk de wettelijke basis voor de samenwerking. Als je de franchiseovereenkomst niet kunt lezen omdat de taal onduidelijk is, je eigenlijk niet begrijpt wat er staat en wat de consequenties zijn, stel dan vooral veel vragen. Albert Einstein heeft eens gezegd “Als je het niet eenvoudig kunt uitleggen, begrijp je het niet goed genoeg”. De tip voor de franchisegever: zorg voor een leesbaar en uit te leggen contract zodat hier geen misverstanden over bestaan.

#2 Up-to-date handboek

Het handboek is de praktische vertaling van de formule, hierin dient beschreven te staan wat de formule inhoudt en wat er wederzijds van elkaar verwacht wordt. Als een handboek niet up-to-date is, en daarmee bedoelen we echt een handboek dat niet jaarlijks geupdated wordt, is het begin van het verval van een formule.

#3 Een goede communicatiestructuur en sfeer

Natuurlijk vertrouwen begint bij ‘afspraak = afspraak’, maar voor ons gaat het verder. Een franchiseformule met een goede formele communicatiestructuur zorgt ervoor dat iedereen weet hoe de hazen lopen en waar hij/zij terecht kan met vragen. Ook is zo duidelijk hoe besluiten, in het belang van de formule, genomen worden en weten beide partijen goed waar ze aan toe zijn. Ook is het belangrijk dat er een sfeer hangt in het bedrijf waar je gelukkig van wordt. De cultuur bepaalt hoe het bedrijf omgaat met allerhande zaken.

betrouwbare franchiseorganisatie team

#4 Gebleken succes en onderscheidend

Franchise is een prima businessmodel, maar eerlijk is eerlijk: niet ieder concept is kopieerbaar. Een concept is kopieerbaar als de formule goed is vastgelegd (het handboek) en een ondernemer, na een opleiding, de formule begrijpt, omarmt en goed kan uitvoeren. Daarnaast dient een franchiseorganisatie ook actuele financiële gegevens te delen zodat een franchisenemer een realistisch beeld krijgt. Het verdienmodel moet duidelijk en transparant zijn. Zonder verborgen kosten en agenda’s. Of een franchisenemer succesvol is heeft meestal ook te maken met de persoon zelf. Ook dient de formule onderscheidend te zijn, dat maakt het interessant om met elkaar samen te werken. De wereld zit niet te wachten op dezelfde concepten.

#5 Opleiding

Goed opgeleide franchisenemers die weten hoe de formule werkt en de tools hebben gekregen om te ondernemen zijn belangrijk voor een franchiseformule. Niet alleen is opleiden een essentiële voorwaarde om te zorgen dat de neuzen dezelfde kant op staan, franchisenemers maken zo een persoonlijke groei door waardoor zij zich echt kunnen focussen op hun eigen vestiging. 

Stay Focused! Kijk goed hoe het zit met jouw formule en kijk of deze 5 punten in orde zijn.

Wellicht is het goed om je formule eens door te lichten en te kijken of franchisenemers de formule als betrouwbaar ervaren. Samen met één van onze partners kun je een onderzoek uit laten voeren om een objectief beeld te krijgen van jouw formule zodat je kunt werken aan de kracht van jouw organisatie. Voor de kosten hoef je het niet te laten, we kunnen dit heel betaalbaar aanbieden. Meer interesse? Neem contact met ons op.

Dit artikel delen: