Franchise staat meer dan ooit in de belangstelling. Het bleek namelijk dat in crisistijd veel franchiseondernemers veel steun hadden aan hun organisatie. Samenwerken, in goede en slechte tijden, werpt haar vruchten af. Doordat de franchisegever vaak de middelen had om snel informatie te achterhalen, en daarop in te spelen, konden franchiseondernemingen snel schakelen. Juist in een crisistijd zie je de kracht van een professionele partner. Mede hierdoor is franchise als businessmodel populair geworden.
Zie je dat de mogelijkheden om te groeien met jouw onderneming beperkt zijn en heb je het idee dat jouw bedrijf een grotere speler in de markt kan worden? Dan zou het best zo kunnen zijn dat jouw bedrijf geschikt is om omgezet te worden naar een franchise organisatie. In dit blog willen we je wel een paar tips geven, zodat je in ieder geval de overweging voor dit businessmodel goed kunt maken.
Wij geven je 7 tips zodat je de juiste overweging kunt maken.
#1 Jouw onderneming is meer dan succesvol, dat wil zeggen dat uit jouw jaarcijfers blijkt dat het bedrijf gezond is, winst maakt en dat er ruimte is voor ontwikkeling.
#2 Jouw bedrijf is uniek, je hebt iets bedacht wat nog niet op de markt is en waarmee jij je kunt onderscheiden. Heel eerlijk, de zoveelste ‘hamburger- of pizzaketen’ moet wel echt iets heel bijzonders bieden wil deze succesvol worden.
#3 Jouw concept is gemakkelijk kopieerbaar, juist dat is de kracht van franchise. Je hebt iets ontwikkeld wat door anderen overgenomen kan worden zodat het wiel door hen niet weer hoeft te worden uitgevonden.
#4 Je concept is goed doordacht, je hebt de diensten en producten goed uitgewerkt in procedures. De formule zit niet alleen in je hoofd maar is ook vastgelegd of kan omschreven worden.
#5 Je bent toe aan een nieuwe uitdaging. Besef goed dat de rol en de taken die een franchisegever heeft een hele andere is dan het aansturen van een eigen team. Laat je goed voorlichten wat er van jou en de franchise organisatie verwacht wordt.
#6 Reken goed door of er wel ruimte is voor uitbreiding en vooral maak duidelijk dat jouw concept zo sterk is dat zowel de franchisegever als de franchisenemer een goede boterham kunnen verdienen. Als je start met een franchiseformule dan wil je dat jouw franchisenemers ook succesvol worden, dat is juist de kracht van de samenwerking.
#7 Bereid je goed voor, het businessmodel franchise is niet altijd de juiste vorm voor de samenwerking. Durf keuzes te maken.
We zien dat sommige bedrijven te snel willen gaan en starten zonder dat ze alle ins & outs van franchise hebben doorgenomen. Je kunt maar één keer de formule goed in de markt zetten en zo de formule kwalitatief uitbouwen. Zorg voor een goede start, het opzetten van een franchiseformule kost tijd (en geld). Deze investering verdien je zeker terug omdat je overal goed over na hebt gedacht en je hebt laten adviseren door deskundigen. Met wie je ook gaat samenwerken, de adviseur die jou helpt om je franchise op te zetten, de advocaat die je advies geeft over de rechtsvorm en/of merkenrecht of de franchisenemer die wil deelnemen aan jouw formule; zorg ervoor dat er een goede klik is. De basis van franchise is immers een langdurige samenwerking waar partijen met plezier ondernemen, elkaar ondersteunen en samen een groei doormaken. Franchise is geen eendagsvlieg, het is een businessmodel waar je voor langere tijd met elkaar samenwerkt, vertrouwen hebt in elkaars capaciteiten en de taken goed verdeeld zijn. Iedereen heeft zijn eigen rol en kan zich focussen op waar hij goed in is. De franchisegever in het bedenken en uitrollen van de USP’s van de formule, de franchisenemer het lokaal promoten van de formule in zijn vestigingsgebied of netwerk.
Een formule moet je goed onderhouden. Minder succesvolle franchiseformules innoveren niet, blijven star bij het oude, luisteren te weinig naar hun franchisenemers en spelen (vaak) te laat in op trends. Om te kunnen overleven met je formule is het zaak dat je continu kijkt naar de kansen in de markt waarin de formule opereert. Als zelfstandig ondernemer is dat niet altijd mogelijk omdat je je focust op je eigen zaak. Juist een franchiseorganisatie moet investeren in kansen en deze pakken om de formule nog sterker te positioneren. Dat betekent een frisse kijk op zaken, een continue ontwikkeling van de formule en alle medewerkers die daar werkzaam zijn. Gedateerde handboeken/manuals laten zien hoe log sommige formules nog opereren, ons advies is bekijk de bestaande formules weer eens met de ogen van de ‘startende’ franchisegever en kijk waar de unieke kansen liggen om jouw formule weer c.q. nog beter op de kaart te krijgen.
Meer weten of samen eens brainstormen of een franchiseformule ontwikkelen voor jou het antwoord is op groei? Geef ons een belletje of maak een afspraak!