header nieuws

Ondersteuning op maat is de kern van succes!

21-11-2023

IStock 1436719791

Franchise is een mooie manier om samen te werken. Vaak wordt de samenwerking voor een langere tijd aangegaan en worden contracten 2 tot 4 keer verlengd. Al met al zou je dus een samenwerking aan kunnen gaan voor maar liefst 20 jaar (met vier keer een verlenging van 5 jaar). Aangezien ieder mens zich in 20 jaar aardig ontwikkelt, kun je je voorstellen dat ook de behoefte aan begeleiding verandert. Niet altijd heeft een organisatie daar een passend plan voor. 

Wij zijn van mening dat je naast de algemene ondersteuning altijd oog moet houden voor de behoeften en/of wensen van iedere franchisenemer. Een ervaren franchisenemer heeft behoefte aan een goede sparringpartner die met hem/haar meedenkt. Een beginnende franchisenemer heeft behoefte aan praktische tips om te ondernemen. De keuze voor een op maat geschreven ondersteuningsprogramma levert geen windeieren op. Immers door in te spelen op de situatie kan de organisatie zelf ook meer greep op de ontwikkeling houden en goede franchisenemers blijven uitdagen. ‘Als je altijd hetzelfde doet wat je deed, krijg je wat je altijd kreeg”. Tijd dus om eens goed in te zoomen op de behoefte van de franchisenemer in de verschillende stadia van zijn of haar ondernemerschap.

De eerste jaren (1 tot 3 jaar): tijd voor de formule-, en ondernemerscoach

De startende franchisenemer heeft vooral baat bij een begeleiding die zich richt op de formule. Hoe beter hij/zij de formule in het eerste jaar eigen maakt, dankzij de tips van de ‘formule-expert”, hoe beter de resultaten zijn. Tevens borg je dan de kwaliteit in iedere vestiging. Immers het niet naleven van de formule kan nadelig werken voor het totale imago. Daarnaast zal hij/zij ondernemerstaken moeten uitvoeren en niet altijd is bekend welke ondernemersvaardigheden de franchisenemer al beheerst en welke hij/zij nog moet aanleren. Dit alles kun je opvangen door het eerste jaar de franchisenemer in een opleiding de kneepjes van de formule en het ondernemen bij te brengen. Zo weet je zeker dat iedere franchisenemer de juiste tools en informatie krijgt om een flitsende start te maken. Na het eerste jaar zal de begeleiding vooral bestaan uit het coachen van de franchisenemer om de formule goed uit te (blijven) voeren en gebruik te maken van de diensten van de franchisegever. Door deze aanpak en investering zorg je voor een goede borging van de formule op de werkvloer.

Tijd voor de businesscoach

De formule is bekend, de franchisenemer weet als geen ander hoe hij/zij de formule uitvoert. Nu is het tijd om in te zoomen op het vervolg, wat zijn de talenten van de franchisenemer? Tijd om jaarlijks de doelstellingen onder de loep te nemen en te kijken waar de ambities liggen en hoe we die met elkaar kunnen realiseren. In welke levensfase zit de franchisenemer? Heeft hij/zij de wens om uit te breiden, wellicht meerdere vestigingen of regio’s? Kijk eens goed waar de talenten en behoeften zich bevinden. De franchisenemer heeft nu belang bij een coach die hem/haar helpt de business verder uit te bouwen en om een goede leider te worden. Ook hier geldt dat er een opleidingsbehoefte is, deze bevindt zich met name op het gebied van ontwikkeling leiderschap,  financiële planning of bijvoorbeeld personeelszaken (het voeren van gesprekken/werkoverleg).

Het kan ook dat de talenten van de franchisenemer ingezet kunnen worden ten bate van de organisatie, als trainer, coach voor starters of bijvoorbeeld een rol in de franchiseraad. 

All round sparringpartner

Na verloop van tijd heeft de franchisenemer zijn/haar sporen verdiend, hij/zij kent de formule op zijn/haar duimpje. Hier schuilt een klein gevaar. Hij/zij denkt ‘alles’ te weten en het kan zijn dat hij/zij niet meer wil meebewegen met innovaties. Dat vraagt om een partner die hem/haar echt kan begeleiden en mee kan nemen in de processen en ontwikkelingen. Daarnaast spelen andere vragen een rol, denk aan financiële planning, uitbreiding, verkoop, voorkomen van stress, conflicthantering, onderhandelen.  Hier kan goed op ingespeeld worden in een workshop of training naast de begeleiding. De meer ervaren franchisenemer heeft behoefte aan ervaren meedenkende coach die veel expertise heeft op meerdere vlakken.

Door bewust te kijken naar de behoefte van de franchisenemer tijdens zijn/haar deelname aan de formule voorkom je dat zaken ‘vanzelfsprekend’ worden gevonden. Inspelen op de situatie en de behoefte van de franchisenemer zorgt voor betrokkenheid en draagt eraan bij dat de franchisenemer tijdens elke fase de meerwaarde ervaart van de organisatie.

Heb je vragen en/of interesse in een eigen formule/coaching-opleiding voor startende of meer ervaren ondernemers? Geeft ons een belletje of maak geheel vrijblijvend een afspraak!

 Neem contact op

Dit artikel delen: