header nieuws

Hoe vernieuwend is je formule?

16-02-2023

Hoe vernieuwend is je formule?

Het jaar is nog maar net begonnen en we zien in ons bedrijf dat er een nieuwe wind waait bij verschillende franchiseformules. Veel van onze relaties hebben innovatieve ideeën die niet alleen origineel zijn maar ook een hoge overlevingskans hebben. Het lijkt wel of de voorgaande jaren hebben geleid tot een boost aan inspiratie en creativiteit. De tijd is goed besteed om na te denken wat een formule nu echt bijzonder en onderscheidend maakt. En zeker ook, wat kan een bedrijf doen om een goede voetafdruk achterlaten. Het gaat om maatschappelijk en duurzaam ondernemen, een goede balans tussen de drie P’s: People, Planet & Price.

Een franchiseformule zet je niet zomaar neer, de basis is altijd één, en bij voorkeur meerdere,  goed lopende vestiging(en). Zonder historie geen bestaansrecht kunnen we wel stellen. Als franchisegever dien je ervoor te zorgen dat je formule voldoet aan een aantal voorwaarden:

1. De formule moet kopieerbaar zijn.

De kracht van franchisen zit in de uniformiteit en de dienstverlening. Hoe meer faciliteiten je met elkaar kunt organiseren hoe groter het voordeel voor de franchisenemer. Samen inkopen, dezelfde uitstraling bespaart kosten. Met elkaar sta je zo sterker. Om te zorgen dat de formule kopieerbaar is werk je met handboeken. In deze ‘boeken’ staan alle processen beschreven die leiden tot het succesvol exploiteren van de franchiseformule.

2. De formule moet levensvatbaar zijn.

Als de formule geen goed verdienmodel heeft dan heeft het weinig zin om samen te werken. Je dient er dus voor te zorgen dat je een ‘track record’ hebt en kunt laten zien hoe de franchisondernemers de formule zo kunnen uitvoeren dat zij hier een ‘ondernemersboterham’ mee kunnen verdienen. Duidelijk moet zijn welke factoren eraan bijdragen dat de nieuwe vestiging rendabel wordt. Als franchisegever zorg je voor deze randvoorwaarden, natuurlijk is en blijft de ondernemer verantwoordelijk voor het bedrijfsresultaat. De franchisenemer dient dit zelf ook goed in kaart te brengen voordat hij/zij start met de formule. Een businessplan met daarin beschreven hoe de franchisenemer zijn doelen wil halen is een ‘must’.

3. De formule moet aantrekkelijk zijn.

Niet alleen voor de franchisenemer  maar ook voor de klanten die hij/zij bedient. Een aantrekkelijke formule vergt wel wat van de franchiseorganisatie. Hier ga je gelijk het verschil zien. Hoe innovatief is de formule, wat is het onderscheidende vermogen? Als je niets unieks te bieden hebt waarom zouden franchisenemers zich dan aansluiten? En vooral hoe houd je de formule aantrekkelijk ook in de toekomst? Een franchisenemer verwacht van een organisatie dat deze zijn/haar belangen goed behartigt en oplossingen bedenkt voor gezamenlijke problemen. Hoe innovatief en creatief je bent als ondernemer maakt het verschil.

4. De formule is continu in beweging.

Stilstaan is achteruitgaan, zeker in franchiseland. De formule dient er echt met kop en schouders boven uit te steken. Met middelmatigheid ga je het niet redden, dus zorg ervoor dat de formule staat als een huis en check minimaal 1 keer per 3 jaar hoe tevreden je klanten en franchisenemers zijn. Input geeft output! Een samenwerking wordt verlengd als de franchisenemer en franchisegever dat zij elkaar nodig hebben en er met elkaar het beste van willen maken. Een formule die continu kijkt waar nieuwe mogelijkheden liggen, inspeelt op trends en economische ontwikkelingen is vooruitstrevend. Dit mag je als franchisenemer ook zeker verwachten, niet altijd zal je vernieuwingen gelijk omarmen. Maar bedenk als de franchisegever deze trends al heeft gespot voordat jij ze hebt gezien, dan heb je er alleen maar voordeel van.

5. De formule heeft een goede communicatiestructuur.

De formule deelt op tijd informatie en legt afspraken ook goed vast. Duidelijk is wanneer en hoe de communicatie plaatsvindt. Er mogen geen misverstanden ontstaan. Dat begint bij het ‘onboarden van de nieuwe franchisenemer’ en eindigt bij de verkoop van de vestiging als een franchisenemer besluit te stoppen. Opleidingsgerichte formules, waarbij alle medewerkers meegenomen worden in een leertraject, doen het over het algemeen beter. Tijdens de opleidingen/workshops en/of meetings staat de formule centraal en voelt iedereen weer waar die voor staat.

Wil jij een franchiseorganisatie starten? Wij kunnen je meenemen in het proces en denken met je mee. Heb je een bestaande organisatie en ben je benieuwd hoe jouw franchisenemers tegen de formule en de dienstverlening aankijken? Wellicht is het goed om een meting of onderzoek uit te laten voeren. Is jouw organisatie toe aan een handboek op maat om de kwaliteit te borgen? FSG! kijkt wat nodig is en neemt je de zorgen voor het schrijven uit handen. Wil je eens met ons brainstorrmen? Geef ons een belletje of maak een afspraak! En vooral start niet als je er niet klaar voor bent, je krijgt maar één keer de kans om je formule te lanceren.

Dit artikel delen: