Een goede franchiseformule heeft haar sporen al verdiend. Dit begint vaak bij een ondernemer die al een succesvol bedrijf heeft. Er is een ‘formule’ gevonden die goed werkt. Wellicht is de onderneming zelfs al gegroeid tot filiaalbedrijf. Dat helpt om de franchiseformule snel te starten maar het is geen absolute voorwaarde. Een aantal factoren die wel van belang zijn voor een succesvolle franchiseformule:
Meer structuur maakt de franchiseformule sterker:
“Ik kon niet meer groeien met mijn eigen bedrijf en merkte dat er wel behoefte was aan de producten en diensten die we leverden. Franchisen bleek de beste optie. Het proces ernaartoe heeft me veel gebracht, waaronder meer structuur in mijn eigen organisatie. Daardoor werd groei mogelijk. Er staat nu een mooie formule waar ik en de franchisenemers trots op zijn”.
Voordat je begint met de start van je eigen franchiseformule is het goed om eerst onderzoek te doen. Je moet wel zeker weten of het businessmodel franchise bij je past en of jouw eigen onderneming er klaar voor is. Aan dat laatste moet vaak eerst nog wat gebeuren. Wanneer we ondernemers helpen bij de start van de ontwikkeling van een nieuwe formule, zien we dat de eerste maanden vaak vooral in het teken staan van het professionaliseren van de onderneming. Er ligt meestal minder ‘vast’ dan gedacht, er zijn nog wat open eindjes en niet altijd is de ondernemer, het management of het type bedrijf geschikt voor deze samenwerkingsvorm. Wat je als ondernemer vooral moet bedenken, is dat jij, of iemand die je inhuurt, de rol van franchisegever moet oppakken. Dat is een andere rol dan die van ondernemer. Zo moet je als franchisegever ervoor zorgen dat de uitvoering van de franchiseformule voldoet aan de Wet Franchise die in Nederland geldt. Bedenk dus vooraf:
Duidelijk weten waar je voor staat.
“Ik wist niet dat er zoveel kwam kijken bij het opzetten van onze formule. We hebben ons concept volledig onder de loep genomen en daar waar nodig aanpassingen gedaan. Eén van onze collega’s zag het wel zitten om de manager te worden van de franchiseformule, dat was mooi. Want heel eerlijk, ik, als ondernemer, zou daar niet geschikt voor zijn.”
Denk je dat jouw bedrijf kan groeien door middel van het businessmodel franchise? Of wil je eens met iemand sparren over of de rol van franchisegever bij je past? De Franchise Support Groep staat voor je klaar. Vanuit onze ervaring weten wij dat je niet van de ene op de andere dag franchisegever wordt. Stap voor stap nemen we je mee om je eigen franchiseorganisatie op te zetten. Wij hebben voor jou ‘het stappenplan franchisegever worden’ uitgewerkt. Je kunt dit plan downloaden op onze website.
De samenwerking tussen de franchisegever en franchisenemer is uniek. De franchisegever heeft een franchiseformule uitgedacht met bewezen succes. De franchisenemer gaat hiervan gebruikmaken waardoor hij/zij ontzorgd wordt. De formule ligt klaar en als er een match is dan kan de franchisenemer zich volledig concentreren op zijn/haar vestiging. De franchisegever ondersteunt via de formule in bijvoorbeeld administratie, personeelsbeleid, marketing en inkoop of het gebruik van (automatiserings)systemen die normaliter te kostbaar zijn voor een individuele ondernemer. Hoe groter de organisatie, hoe meer schaalvoordelen er zijn.
Onze franchiseformule kan niet zonder de franchiseraad
“We hebben een franchiseraad binnen onze organisatie. In het begin was het even zoeken naar de juiste toon, van informeel naar soms (te) formeel. We weten welke rol we innemen, we moeten elkaar scherp houden op de formule! Daar waar verbeteringen kunnen plaatsvinden, pakken we dit beide op. Niet alles kan, het gaat natuurlijk wel om het belang en de continuïteit van de franchiseformule.”
Bij FSG zien we dat het succes van franchiseformules vooral zit in de mens. Hoe gaan de partijen met elkaar om? De meest succesvolle formules zijn gebaseerd op vertrouwen in elkaar, ruimte voor constructieve feedback en het belang van beide partijen in de groei en winstgevendheid van de formule. De wijze van communicatie is daarbij cruciaal. Wij spreken bijvoorbeeld liever van een ‘servicekantoor’ dan van een ‘hoofdkantoor’. De franchisenemer is immers de klant van de franchisegever en niet een ‘filiaalmanager’. Een open communicatie waarin met elkaar ruimte is voor overleg binnen de kaders van de formule draagt bij aan een leuke, plezierige en succesvolle samenwerking.
We maken met elkaar de franchiseformule sterker!
“Minimaal 1 keer per jaar hebben we een leuke dag met alle franchisenemers. Het is altijd goed om elkaar te ontmoeten, ervaringen te delen en samen iets te ondernemen. We hebben plezier en doen ook altijd veel inspiratie op. De franchisegever is betrokken, denkt goed mee én vooruit. Daardoor voelen we dat we bij deze franchiseorganisatie goed zitten.”
Tegenwoordig vraagt ondernemen heel wat van een ondernemer. De markten staan onder druk, je hebt te maken met veranderende wetgeving, economische ontwikkelingen spelen mee en het is moeilijk om de kosten in toom te houden. Samenwerken kan uitkomst bieden, echter je dient er dan wel rekening mee te houden dat jij je vastlegt aan de formule en de daarbij behorende kaders. Als je daarvoor open staat, is franchisen een goede samenwerkingsvorm. Je betaalt een fee voor de formule en de daarbij behorende dienstverlening. Daarmee bespaar je vaak ook kosten.
Schaalvoordelen door aansluiting bij de franchise
“Voordat ik me aansloot bij een franchise had ik ook kosten voor bijvoorbeeld marketing, maar dat budget was snel op. Doordat we nu met alle franchisenemers deelnemen aan de marketingpot kunnen we meer. Vooral landelijk en online is er veel meer mogelijk. Het bedrag dat ik nu betaal aan de organisatie is het dubbel en dwars waard en dat geldt ook voor de andere schaalvoordelen.”
Als franchisenemer maak je optimaal gebruik van een bestaand bedrijfsmodel. Je gaat onderdeel uitmaken van de franchise’familie’ van een sterk merk. Belangrijk is dus dat jij je thuis voelt bij de cultuur en de kaders en dat je goed weet wat er van je verwacht wordt en wat je wel en niet krijgt voor de te betalen fee. In de praktijk zou het zo moeten zijn dat jij als franchisenemer een beter resultaat haalt dan een niet samenwerkende, zelfstandige ondernemer in dezelfde branche.
Wil jij eens met ons van gedachten wisselen of de rol van franchisegever of -nemer iets voor jou is? Maak een afspraak voor een vrijblijvende kennismaking.
Deze website gebruikt cookies. Door gebruik te maken van deze website, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies. Lees meer